Capuchina’s en perfilado’s: het zouden zomaar drankjes kunnen zijn die de barista voor je maakt in één of andere hippe koffiebar. Vermoedelijk met amandelmelk en een zweempje karamel erbij. Het zijn echter de Spaanse begrippen voor respectievelijk een alkoof en halfintegrale motorhome. Want zoals de titel al verklapt: de Spanjaard koopt steeds vaker een kampeervoertuig – in gelijk welke vorm, dat meldt deze website.
Over slakken en hun huisjes
Spaanse cijfers tonen aan dat de Spanjaard nu gemiddeld méér uitgeeft aan een camper en dat er – ondanks reisrestricties omwille van Miss Rona – de laatste 10 jaar een stijging in het aantal verkochte vans en motorhomes wordt vastgesteld. Klinkt ergens wel logisch: de voertuigen worden er niet goedkoper op, hoewel het aanbod goedkopere voertuigen (denk aan kampeerbusjes) wel ruimer wordt.
De slak bereikt de ark door volharding
Het Spaanse El Observatorio Cetelem (een project van een financiële instelling die verbruiksrapporten publiceert in 14 landen) maakt de vergelijking van een camper met een slak. Niet omwille van de snelheid zoals je misschien vermoedde, maar omwille van het huis op de rug. Net zoals de slak is ook de camper niet gebonden aan een plaats of schema – los van je eigen wensen, uiteraard. Als je dan ook nog eens iemand spot die aan een slakkengang rijdt, kan je hem/haar niets verwijten… misschien is die persoon zich gewoon héél erg aan het inleven in deze vergelijking. Claxonneren en wild zwaaien hoeft dus niet – tenzij de situatie gevaarlijk zou zijn, uiteraard. 😉
Nog meer cijfermateriaal
We leren nog verder dat 71% van de camperkopers naar hun verdeler stapte na het raadplegen van het internet: de website van de dealer zelf werden bekeken, alsook specifieke blogs en fora (45%), magazines (39%) en verder ging men zich informeren op de sociale mediakanalen.
Spaanse marktleider is uiteraard Spaans
Tot slot… het hoeft niet te verbazen dat de marktleider in Spanje een al even Spaans merk is, namelijk Benimar. Niet zo gek, dat chauvinisme.