Zwerfautogebruikers en hun banden
door Paul Descamps
Veroudering van de motorhomebanden
In het algemeen hebben zwerfautobanden meer hinder van veroudering dan van sleet. Het verouderingsproces heeft op de banden een grote invloed omdat het voertuig relatief veel stilstaat. Het weer is de grote boosdoener want regen, koude en zon volgen elkaar snel op. Door de UV-bevattende zonnestralen wordt het rubber afgebroken, waardoor flinterdunne barstjes ontstaan. Op zich is dat niet zo erg, maar in de band is een weefsel van stalen draden verwerkt. Het probleem is dat indringend vocht de fijne stalen draden aantast. Na afzienbare tijd roesten de draden door en wordt de band verzwakt. Op een ongelegen ogenblik barst de band open met als gevolg dat de wagen niet meer bestuurbaar is en een ongeval niet meer veraf.
Aangenomen wordt dat motorhomes jaarlijks gemiddeld een 6.000 km afleggen, uitzonderingen maken de regel. Na zes jaar zijn er dat 36.000. De voorste banden zullen al wat sleet vertonen, de achterste zien er echter nog goed uit. Toch is het aangeraden de motorhomebanden te vernieuwen, ook het reservewiel dat nog geen wegdek heeft aangeraakt.
Als de zomer voor de deur staat en de zwerfauto uit de stalling wordt gehaald, is het moment aangebroken om de meer dan zes jaar oude banden te vervangen. Niet alleen om de vermelde redenen, maar ook omdat de grote bekende bandenfabrikanten maximaal vijf jaar garantie geven op hun producten. Voor de zogenaamde huismerken is dat soms maar één jaar.
Aankoop van motorhome banden
Bij aankoop van nieuwe banden is het draagvermogen van belang. Hou er daarbij ook rekening mee dat de zwerfauto, vooral achteraan, zo goed als altijd overladen is. Met het oog op de zware lasten heeft Michelin de “Agilis Camping” band ontwikkeld. Hij is bestand tegen een zware belasting. De structuur van de band is versterkt waardoor een hogere spanning en dus ook een zwaardere belasting mogelijk is. Naast het hogere draagvermogen beschikt de Agilis Camping over uitstekende rijeigenschappen en heeft hij een goede grip op natte wegen.
Michelin adviseert voor de voorste banden een spanning tussen de 3,0 en de 4,75 bar, achteraan altijd 5,5 bar. Een regelmatige controle van de spanning op de koude banden is van levensbelang. Zonder voldoende lucht verliest de band zijn goede eigenschappen. De totale last die hij kan dragen, alle snelheden en moeilijke omstandigheden die hij te verduren krijgt, zonder lucht is hij er niet tegen bestand. Wie de aanbevolen druk niet naleeft, brengt het technisch evenwicht en dus ook zijn veiligheid in gevaar. Bovendien wordt ook de structuur van de band aangetast door de opwarming.
Bandmarkering
1. Merk 2. Profielaanduiding / bandtype 3. Breedte van de Band in mm 4. Verhouding van de bandhoogte/breedte in % 5. Radiaalbanden 6. Doorsnede van de velg in inches 7. Kenmerk voor de draagkracht van de band 8. Snelheidscategorie 9. Tubeless (zonder binnenband) 10. Productiedatum (XX = week, X = jaar, < = 9. Decade ) 11 Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm) 12. Toegevoegd aan banden met een verhoogde draagkracht (reinforced) 13. Toepasbaarheid in de winter (op winterbanden en all year banden) |
Winterbanden
Al vanaf 7° C en lager vermindert de grip van zomerbanden. Winterbanden zijn veel veiliger bij sneeuw, regen, gladheid enz.
Er is een optimaal wegcontact dankzij speciale rubbersamenstelling en een betere bestuurbaarheid tijdens remmen en uitwijken.
Verder hebben winterbanden een speciaal profiel voor hogere waterafvoer, minder kans op aquaplaning en slipgevaar.
Niet alleen voor de wintersport dus, maar het is veel veiliger rijden in de winter, en bovendien: u spaart de zomerbanden voor de zomer.
Handige link:
GOCA Vlaanderen
Welke bandenmaten mag u monteren? Welk draagvermogen moeten uw banden hebben? …
Artikel met dank aan Paul Descamps
® Campersite