Zowat alles en iedereen kan ’s winters een beetje extra TLC gebruiken: tender, love & care. Een camper is geen uitzondering. Wij helpen je veilig doorheen winter wonderland.
Eigenlijk begint het winterproof maken van je voertuig al bij aankoop: sommige merken hebben zich specifiek bekwaamd op het concept “wintervaste motorhome” of hebben speciale winter packs.
Het verschil met een zogenaamd niet-wintervaste camper zit ‘m onder meer in de isolatie (o.a. gebruik van styrofoam en geïsoleerde raamkaders), montage (thermische bruggen!), dubbele bodem en een doordachte (plaatsing van) verwarming. Doorgaans is een camper uitgerust met heteluchtverwarming, waar duurdere reeksen een dubbele bodem bieden met warmwaterverwarming.
Sommige campers halen de Europese 1646-1-norm: dit houdt in dat je voertuig probleemloos -15°C buitentemperatuur aankan én binnen makkelijk 20° aanhoudt, zoals bijvoorbeeld Autostar (o.a. Urbano), Eura Mobil of verschillende modellen van de Erwin Hymer-groep (o.a. ABC Mobile).
Before you go-go
De leidingen controleren is essentieel. Isoleer ze zo goed mogelijk! Om de schoonwatertank van vorst te vrijwaren, is leeglopen de veiligste optie – of niet helemaal vullen, want water zet uit wanneer het bevriest.
Voor vuilwater- en toilettanks zijn er speciale antivriesmiddelen op de markt die je in de barre winterkou veel ongemakken besparen. Je kan ook zout toevoegen aan de tank, maar dit is dan weer niet goed voor een aluminium tank.
Veel boilers hebben een automatische vorstbeveiliging. Uit ervaring weet ik dat je in sommige gevallen erg goed moet zoeken waar die zit – je verdeler kan je hierbij helpen.
Indien je boiler toch geen automatische beveiliging heeft, dan dien je de boiler zelf leeg te laten.
Dicar biedt handige YouTube-filmpjes over de frost control van Truma.
Controleer de batterij(en) ook extra. De kou eist veel meer van je camper en je gemiddelde verbruik zal erg schommelen en je wil uiteraard niet vaststellen dat de accu plots leeg is.
Winterbanden en sneeuwkettingen zijn geen overbodige luxe. Je wil immers niet met je voertuig van 3,5 ton of meer een onveilige situatie creëren op een wegdek met (mogelijke) gladheid. Even oefenen op voorhand kan geen kwaad.
Onderweg naar of tijdens de vakantie
Warme kledij (pas de ui-techniek toe en kleed jezelf in laagjes) en flanellen bedlinnen of een slaapzak zijn onmisbaar. Denk je ook na over extra proviand voor de reis, net als een plan-B-route? Een voorbereide camper is er twee waard!
Laat je interne verwarming aan om de temperatuur in de leidingen positief te houden. Daarnaast is een vochtvrije camper ook belangrijk: hang een vochtvreter waar je vocht vreest en check de zwakke plekken van je voertuig regelmatig.
Je regelde voor jezelf (en misschien voor je huisdier) een heerlijk dikke winterjas, maar dit kan ook voor je motorhome. Een cabinehoes aan de buitenzijde (van een integraal) is de meest efficiënte manier, maar als alternatief kan je ook de binnenzijde extra afschermen. De verschillende fabrikanten bieden perfect passende warmte-isolatie aan.
Een flesje slotontdooier (verkrijgbaar bij je handelaar of bij de doe-het-zelfzaak) is handig voor in de jaszak of handtas. Leg dit uiteraard niet in je camper zelf. Er zijn ook sleutelhangers op de markt met een zaklampje erin waardoor je slot ontdooit door de warmte die de lens creëert. Misschien een fijn hebbeding voor onder de kerstboom?
Ga Aladdin achterna
… of ga Aladdin achterna minus het vliegende effect van zijn tapijt. Ga los in tapijtjes (vloerkleedjes, voor de Nederlandse lezers :-)) en matten: die houden je warm, maken je camper op slag een stuk knusser en voelen heerlijk zacht aan terwijl jij het winterse landschap aanschouwt vanuit jouw camper. In het ideale geval heb je ook een warme chocolademelk bij de hand en een gebakje.