De Erwin Hymer Group in Baden-Württemberg heeft bezoek gekregen van rechercheurs in het kader van een onderzoek dat draait om gewichtsinformatie.
Opheldering volgt
De woordvoerster van de Erwin Hymer Group liet noteren dat het onderzoek als doel heeft gewichtsafwijkingen bij campers op te helderen. Onderzoek zal uitwijzen of de fabrikant foute gewichtsinformatie zou gegeven hebben bij verkoop van campers, melden de Schwäbische Zeitung en een Duits persagentschap. Opheldering volgt binnenkort.
Campers en hun gewicht: het is een gekend probleem. Vaak heeft een 3,5 tonner een erg bescheiden laadvermogen en heb je dan wel een camper met B-rijbewijs, maar moet je puzzelen om niet overladen de weg op te gaan…
Overweeg je een motorhome te kopen, laat je dan goed informeren bij je verdeler over het exacte gewicht van de camper én hoeveel laadvermogen er dan nog overschiet. Hou rekening met het gewicht van zaken die je (mogelijks) nog zal installeren: fietsenrek, scooterdrager, airconditioning, satelliet et cetera. In bepaalde (Europese) landen zijn de boetes niet mis indien je overladen bent. Gewichtig doen over het gewicht voor aankoop is vast en zeker aan te raden.
Bredere samenwerking met Ford op komst
Nog nieuwtjes van de Erwin Hymer Group: de camperspecialist gaat een raamovereenkomst aan met de Amerikaanse gigant Ford – hoewel de twee oude geliefden zijn. Begin jaren ’80 vormde een Fordonderstel de basis voor de Hymercar en bepaalde merken van de EH-Group maken al gebruik van de basisvoertuigen van Ford.
Van de Transit en Transit Custom-modellen zullen het chassis en de cabine gebruikt worden voor de ontwikkeling van allerlei soorten campers, van semi integrale motorhomes tot alkoofmodellen en vans. De Erwin Hymer Group verwacht een sterke groei van de vraag naar compacte campers met bijvoorbeeld een uitklapbaar dak, omdat deze toegang bieden tot in hoogte beperkte plaatsen zoals parkeergarages en veerboten.
Ford breidt zo zijn aanwezigheid in de markt der vrijetijdsvoertuigen uit door dit strategisch partnerschap met de Europese marktleider voor campers en verhoogt de productiecapaciteit in de fabriek in Kocaeli, Turkije alvast.
Het betreft zoals gezegd een strategisch partnerschap en geen klassieke leveringsovereenkomst. Voor de EH Group betekent dit onder andere dat zal Ford kennis over bijvoorbeeld integratie van rijhulpsystemen zal delen, net als informatie over regelgeving en emissienormen.
Het hoeft niet te verbazen dat digitalisering bij de wagenfabrikanten het steeds lastiger maakt voor de camperfabrikant om elektronische aanpassingen in een wagen te doen. De garagist anno 2022 moet een pak veelzijdiger zijn dan jaren geleden. Het stereotype DDT-achtige beeld van een persoon in rode of blauwe overall dat op een karretje onder een wagen rolt, is natuurlijk al lang voorbijgestreefd.
Onder de Erwin Hymer Group vallen onder andere Bürstner, Carado, Dethleffs, Etrusco, Hymer, Laika, Niesmann+Bischoff en Sunlight.
De nieuwste generatie campers op Ford-basis zouden in de loop van 2022 voorgesteld worden.