Noord Frankrijk 69 tot Le Treport (EU) Normandie
Van Salperwick Pas de Calais tot Le Treport Seine-Maritime 76 Normandie
Onze motorhome reis was gepland in twee delen : Bezoek aan de Bunkers uit de 2e wereld oorlog waar de V1 V2 en V3 geassembleerd, en afgeschoten werden op Antwerpen en Londen.
Tweede deel van onze reis zou het bezoek zijn aan Haute Normandië, met als hoogtepunt Honfleur, daar zijn we echter niet geraakt, er was zoveel te zien in oa. Le Treport dat we onze reis moesten inkorten.
We vertrekken uit Vlaanderen waar de zomer maar niet wil lukken, en gaan naar Noord Frankrijk,
meer bepaald naar Frans Vlaanderen Pas de Calais, en krijgen er jawel van hetzelfde laken een broek,
regen afgewisseld met zon en magere maximum temperaturen.
Camperplaats Salperwick
We komen aan op de eerste bestemming Salperwick om 17 uur, we stellen ons op de motorhome parking en gaan naar het restaurant Au Bon Accueil, maar we kunnen ´s avonds niet eten, we maken een afspraak voor de volgende middag. In het weekend kan er wel s´avonds gegeten worden. Dat eten valt trouwens mee, voor 16,5 euro krijgen wij een ferme maaltijd, dranken zijn extra te betalen. zie foto rechts.
Adres camperplaats en restaurant Au Bon Accueil 29, Rue du Rivage Boitel 62500 Salperwick, Departement Pas-de-Calais (62) Tél 03 21 38 35 14 Fax 03 21 38 23 29
Parking van France Passion op bladzijde 369 van de France Passion gids 2013
Eperlecques Blockhaus
In maart 1943 werd begonnen met de bouw van het complex ´de Bunker Eperlecques´ door bijna 3000 man die in ploegendienst werkten van 2 x 12 uur. Diep verscholen in de bossen ten noorden van Eperlecques, 7 kilometer ten noordwesten van St. Omer, ligt dit enorm betonnen gevaarte. Ooit was het de bedoeling om vanuit deze plek de gevreesde A4/V2 raket te lanceren naar Engeland. bron Eperlecques V1
De BUNKER VAN EPERLECQUES Dit indrukwekkende bouwwerk staat aan de rand van het bos. Hitler steunde een ontwikkelingsprogramma voor geheime wapens in Peenemünde Duitsland. Werner von Braun ontwikkelde daar de vergeldingswapens V1 en V2 om de geallieerden stil te leggen. De wapens werden in Dora door gedeporteerden gefabriceerd. De Bunker van Eperlecques vertelt over deze geschiedenis. Het gebouw aan de rand van het bos is indrukwekkend door zijn omvang en zijn technische uitvoering : 360.000 ton materiaal, 22 m. hoog en gebouwd op 1 ha. De eerste V2 lanceerbasis moest hier tijdens W.O.II ondergebracht worden om Londen en Antwerpen te vernietigen. Na Engelse bombardementen in augustus 1943 werd de bouw stilgelegd en is het gebouw ingericht als fabriek voor vloeibare zuurstof voor V2 motoren. In de (audio) rondleiding en de diavoorstelling komt de geschiedenis van de bouw en de V1 en V2 raketten aan bod. De bunker is sinds 1985 rijksmonument. U ontdekt hier een afvuurbasis met een V1 in lanceerpositie en ander oorlogsmateriaal uit die tijd.
LA COUPOLE
In Pas-de-Calais, op 5 km van de stad Saint-Omer, staat LA COUPOLE: een gigantische ondergrondse bunker die de nazi’s in 1943-1944 bouwden om er de V2-raketten op te slaan, klaar te maken en te lanceren. De V2 was het geheime wapen waarmee Hitler Londen wou vernietigen en het verloop van de oorlog wilde veranderen, en ook het eerste tuig dat de stratosfeer heeft bereikt.
Vandaag is LA COUPOLE omgebouwd tot Historisch Herdenkingscentrum. In een indrukwekkend kader kunt u er kennismaken met de belangen van een totale oorlog en de etappes van de verovering van de ruimte, paradoxaal genoeg het gevolg van de V2-technologie. Daarnaast ontwikkelt het Centrum het thema van de Duitse bezetting van Nord-Pas-de-Calais van 1940 tot 1945, een van de zwaarst beproefde regio´s tijdens de ´donkere jaren´. Talrijke audiovisuele documentaires behandelen de belangrijkste thema’s van de Europese collectieve herinnering. U ontdekt ze op uw eigen ritme, dankzij de infrarood hoofdtelefoon voor audiobegeleiding.
Het Super Kanon in Mimoyecques V3-HDP ´Hochdruckpumpe´
Fortress Mimoyecques, ook bekend als “het canon van London” is een van de meest markante ondergrondse gebouwen ontworpen door Hitler, op een paar kilometer van Deux Caps. Deze geheel ondergrondse basis in Landrethun-le-Nord, in de plaats Mimoyecques, werd gebruikt om het canon V3 te installeren. Net zoals alle vergeldings wapens van de ´Vergelstungwaffe´ de V3 was bestemd om Engeland te bombarderen en in het bijzonder Londen.
Op 6 juli 1944 werd de site getroffen door de bombardementen van de Royal Air Force, die gebruik maakte van de reuze bommen ´Tallboy´, en zo eindigt een grote bedreiging voor Londen en de geallieerden.
De gerenoveerde site onder toezicht van La Coupole ´Mimoyecques´, is open van 15 april tot 13 oktober 2013.
Camperplaats Le Portel (Boulogne sur Mer)
Adres camperplaats : Rue des Champs Le Portel 62480
GPS coordinaten : N 50.71076 E 1.57628 C
Prijs : in juni juli augustus en september 5 euro de overblijvende maanden 3 euro per dag. Electriciteit (16a) kost 3 euro voot 4 uur.
Ruime plaatsen campers van 9 meter lang kunnen parkeren met de overhang boven het gras en onze aanhangwagen autotransporter duwden we eveneens op de ruime grasvelden achter de parkeerstroken.
Centrum van Le Portel met restaurants en winkels start aan de motorhome parking. Winkel intermarsche op 300 meter van de camperplaats
In de buurt (op 100 meter) het Parc de la Falaise met uitzicht op de zee, 20 hectare groot, is de groene long van Le Portel. Het park is verdeeld in twee gebieden. Een bovenste zone met de verschijning van een openbare tuin, de lange met bomen omzoomde lanen zijn een uitnodiging voor een familie-uitje of een echte sport trainingsveld.
Camperplaats Equihen Plage
Adres camperplaats : Rue Du Beurre Fondu GPS N 50.67910 E 1.56884 C per camper 5, vers water 3/10min stroom 3,/12u in 2013
Equihen-Plage, oorspronkelijk een getijhaven voor de vissers, wist zijn ongerepte schoonheid als kustplaatsje te behouden.
Een verblijf in Equihen-Plage is een echte gezondheidskuur dankzij de verkwikkende zeelucht met jodium.
Equihen-Plage is ook de streek van de ´Quilles en l´air´, omgekeerde boten die dienst doen als visserswoning. In de vroege 20ste eeuw vormden ze een heel dorp.
Montreuil sur Mer Vestingstad
Montreuil-sur-Mer heeft heel wat invasies gekend, en allerhande oorlogen die het noorden van Frankrijk hebben getekend.
Het is waar dat haar ligging op een uitloper ligt die uitkijkt over de drie valleien.
Vroeger had de stad Montreuil de controle over de zee en over de weg die leidde van Normandië naar Vlaanderen.
De omwalling van Montreuil sur Mer is meer dan 3 kilometer lang, en is een van de eerste bastionwerken van Frankrijk. Het is een opmerkelijk voorbeeld van de evoluties van de vestingbouw over de 7 eeuwen heen.
Die vesting is quasi intact gebleven en biedt vandaag een prachtige gelegenheid om prachtige wandelingen te maken tussen geschiedenis en natuur.
Bezoek ook de beneden stad van Montreuil, de straat Clape-en-Bas, pittoreske geplaveide straat. Deze huizen zijn nu winkels, bewoond door kunstenaars van Murano-glas, spinner op spinnewiel, glas graveren. Demonstraties van vaardigheden op het terrein. Verderop in de straat ziet u de kapel van het weeshuis in zandsteen, kalk.
Le Treport Departement Seine-Maritime (76)
Camperplaats Le Treport 76470 Avenue Pierre Mendes GPS N 50.05661 E 1.38692 C op 200m van camping municipal Boucaniers
Le Tréport werd pas een voornaam vakantieoord in de 19de eeuw, wanneer het baden in zee in de mode kwam. Zo dichtbij maar toch zo verschillend van EU vormen deze twee steden een interessante tweeledige grootheid op het niveau wat patrimonium betreft. Eerst is er EU, de bloemen en winkelstad, met een architecturaal erfgoed dankzij de koning Louis Philippedie er twee maal Koningin Victoria ontving.
Dan hebben we Le Tréport, de badstad, een juweeltje uit de Belle-Epoque, met zijn vele kleurrijke villa´s en zijn levendige vissershaven. Zowel de ene als de andere bieden u heerlijke wandelijgen, waar de nieuwsgierigen onder u op zoek kunnen naar de meest originele keramieken naambordjes of waar u zich laat verleiden door de zachte rozengeur van het kasteel van Eu.
De kapittelkerk van O.L.V. en Saint-Laurent O´Toole : een meesterwerk van de pitsbogenstijl uit de 13de eeuw. Oook Viollet-le-Duc stond vol bewondering voor dit gebouw : ‘ik heb grooter gezien en hoger, maar nooit heb ik zo iets moois gezien. De kapel Saint-Laurent : gelegen op een hoogte, heb je van hieruit een prachtig panorama over de twee zustersteden. Het glas museum : ontdek de geschiedenis van het glas en de fabricatie van parfumflesjes waarvoor de vallei van Le Bresle bekend stond. De kliffen : Le Tréport ligt tegen de hoogste krijtrotsen van Europa. 365 treden laten u toe om die 106 te beklimmen De kabelbaan : enig in Europa, werd vernietigd tijdens W.O.II. Werd terug in werking gesteld en berbindt het laagste deel van het station me ‘de terassen’. De pastorie : de gevel werd als Historisch Monument geklasseerd in 1910.
Mers les Bains Dep. Somme Picadie 80
De badplaats Mers Les Bains heeft zich vooral ontwikkeld ten tijde van de opkomst van de treinverbinding met Parijs. De villa´s aan zee en de omliggende straten die sinds 1986 op de monumentenlijst staan, zijn een opmerkelijke getuigenis van Art Nouveau, houten of ijzeren balkons met soepele vormen, erkers, gekleurde voorgevels, fantasierijke ornementen.
In het zuiden van de Sommebaai en vlak bij Normandië, tussen Saint-Valery-sur-Somme en Le Tréport bent u welkom in Mers-les-bains.
Mers les Bains behoort, samen met EU en Le Tréport tot de Trois villes sœurs.
De badplaats heeft een keienstrand waar bij laag water een brede zandstrook zichtbaar wordt. Tijdens de zomermaanden zie je 300 witte strandhuisjes langs de lange esplanade die veel wandelaars weet te lokken.
Mers les Bains bezit een motorhome parking achter de winkel ´magasin Le Mutant´, maar het is ook maar 1 km van de camperplaats in Le Treport in de Avenue Pierre Mendes
EU ( Le Treport )
Intieme zussen in de valei van La Bresle, de laatste etappes van de normandische albasten kust. Eu en Le Tréport zijn twee karaktervolle steden waar de smaken van het land samengaan met geuren van de zee.
Eu, leund aan tegen een groot en prachtig bos, een streek van licht en legendes, bezit na Rouen het belangrijkste gebouwen patrimonium van Normandië. Deze oude gallo-romeinse stad kende zijn grote bloei wanneer Robrecht I besloot er een benediktijner abdij op te richten. Op deze noordelijke grens van het oude hertogdom Normandië, huwde in 1050 Willem de Veroveraar met Mathilde van Vlaanderen. De stad leefde op het ritme van de pracht en praal van de grootste Franse en Europese families.
Het bos van Eu : het oude koninklijke bos heeft een oppervlakte van 9315 hectaren en spreidt zich over verschillende massiefs tussen de valleien van La Bresle en Yères. De majestueuze beukenbossen verbergen er mysterieuze schatten, zoals de ‘pierre bise’ die begint te dampen enkele uren voor het begint te regenen.
Het is koud en regenachtig, van de drie zustersteden EU Mers les Bains en Le Treport is het alleen in Le Treport redelijk druk.
Gravelines
Gravelines ligt aan de Opaalkust, aan de monding van de rivier de Aa.
Het stadje is nog volledig ommuurd en omgeven door grachten, die via een kanaal chenal met de zee verbonden zijn.
In de middeleeuwen maakte het stadje deel uit van een reeks Vlaamse havensteden (samen met o.a. Nieuwpoort, Damme, Boulogne).
Zijn huidige vorm heeft de stad te danken aan Vauban, die de stad in de 17de eeuw versterkte met een typisch stervormig patroon.
Onze motorhome is een Hymer van 5 ton op een Sprinter chassis, en met een manuele versnellingsbak.
Op deze reis naar Frankrijk hebben wij een aanhangwagen autotransporter mee, over het verbruik van onze Sprinter zijn we tevreden, alleen wanneer de omstandigheden wat verzwaren zoals bij slecht weer, bergachtige streek of bij het slepen van een aanhangwagen,
loopt het diesel verbruik hoger op dan bij een Iveco of een Fiat Ducato.
Misschien ligt dat aan onze rijstijl. We rijden op de autoweg aan 90 km/u GPS, op de teller is dat 93km/u.