Vanomobil

door Guido en Monique

Acht dagen Beieren in Duitsland

Dinsdag 16-06-2009

Het wordt tijd dat we de rest van de Beierse Alpen bezoeken.
Eindelijk voorspellen ze mooi weer en we vertrekken. Onze eerste rit gaat via de snelwegen tot in Aschaffenburg. Op Duits grondgebied krijgen we de ene bui na de andere.
Eenmaal ter plaatse schijnt de zon, jammer genoeg ligt de parking er zeer drassig bij, anders valt het goed mee en het is allemaal gratis. We hebben wel pech met de wc-cassette, het dekseltje is afgebroken, hoe is dat weer mogelijk? Gelukkig hebben we een tweede cassette bij, anders zaten we wel letterlijk en figuurlijk in de shit.

Woensdag 17-06

Aschaffenburg heeft een mooi oud stadsgedeelte.
We hebben vandaag slechts 400 km te rijden ook via autosnelwegen en zo besluiten we eerst de stad te bezoeken, het Johannessloss domineert de ganse stad.

Dan maar verder naar de Alpen. Vorig jaar stonden we 2 dagen in Schongau, waarom niet weer naar daar. Pech ! De parking staat vol met de kermis.
Wat nu? We rijden verder richting Garmisch-Partenkirchen en we zien wel.
In Bad-Bayersoien zien we een nieuwe motorhomeparking op het gemeenteplein. Ze vragen € 9, wel wat prijzig daar de voorzieningen nogmaals apart te betalen zijn. We staan hier samen met een Nederlander.

Motorhome parking Aschaffenburg N 49.97021  E 9.13857 of N 49°58´12.76”  E 9°8´18.65”

Donderdag 18-06

Na de nodige voorzieningen vertrekken we al vroeg naar het Ettalklooster. Het is echt een stop waard als men er toch passeert.

Dan rijden we verder naar Garmisch-Partenkirchen om de Partnachklamm te bezoeken. De enige optie om te parkeren is aan het Olympisch skistadion. Het is ondertussen bijna middag en de parking staat eivol. We keren 4 km terug naar  de MHparking in Garmisch-Partenkirchen waar we €14 betalen. We bekomen daarmee een ticket voor de groene bus welke dan overal gratis is. Van hieruit gaan we dan naar de Partnachklamm. Met de bus moeten we overstappen in het centrum, we nemen de goeie bus maar wel in de verkeerde richting, zodat we er meer dan een uur overdoen. Uiteindelijk komen we er en we betalen €2 p.p.
De klamm is kort maar hevig, daarna kunnen we nog ver de bergen in wandelen. Met de gratis bus rijden we terug naar de kampeerwagenparking waar we nog heel lang kunnen buiten zitten.

Vrijdag 19-06

Het is zo verschrikkelijk warm en van slapen komt niet veel in huis. Ik hoor het de ganse nacht regenen. Vandaag staat de Zugspitze op het programma, maar dikke wolken ontsieren het zicht. We nemen toch inlichtingen wat betreft het uurrooster, je weet maar nooit na de middag. Maar de wolken blijven hangen en de Zugspitze gaat dan ook letterlijk de mist in. We rijden maar verder naar Lenggries-Fall waar ook een MHparking is. Het is in een bosje en we maken een babbel met de meneer aan de overkant die ook een MH heeft. Hij verzekert ons dat we niet bang hoeven te zijn en dat we echt niet alleen zullen staan.

Zaterdag 20-06

De ganse nacht heeft het weer geregend. We rijden  verder naar Rottach-Egern waar volgens onze informatie een camperplaats is. Eenmaal daar aangekomen is die er niet , maar we mogen wel staan en overnachten op de parking van de telecabine. Na de middag is het eindelijk gestopt met regenen. Hier zijn veel mooie wandelingen te maken. We maken er eentje, altijd maar omhoog van ca 1 uur, wat voor ons ouwe knarren algauw anderhalf uur wordt. Op het einde, bijna dood hoor ik muziek, we zijn er bijna en ik krijg vleugeltjes. We worden hier verwelkomd door een blaaskapelle, alhoewel het wel niet voor ons zal zijn en er kan er plots nog een dansje vanaf. We drinken daar elk een halve liter bier voor we de terugweg aanvatten.

Nu nemen we de asfaltweg, het is eigenlijk verboden voor voetgangers. Door de regen is het wandelpad vrij gladdig en met mijn pijnlijke knieën zou dit wel problemen kunnen geven. We doen maar alsof we het niet begrepen hebben. 5 km op een asfaltweg bergaf dat gaat heel goed vooruit. We hopen nog even te kunnen buiten zitten maar het begint alweer te regenen.

Zondag 21-06

Het ziet er deze morgen tamelijk goed uit en we rijden via de panoramische route over Bayrischzell naar Oberaudorf. We maken even halt op de Tatzlwurm om naar de watervallen te gaan en dan rijden we weer verder.

We zouden aanvankelijk rijden tot in Kiefersfeleden waar ook een kampeerwagenparking is, maar die is niet te bereiken zonder brokken te maken.

We rijden dan maar enkele km terug tot in Oberaudorf bij een boerderij. De boer komt ons onmiddellijk een plaats aanwijzen, we betalen hier €8, we mogen ook onze stoeltjes buiten zetten in de zon., maar die heeft maar een paar minuten geschenen.
We maken nog een wandeling naar het centrum en we zijn genoodzaakt terug te keren door de regen. Het is een heel triestige, vervelende dag geworden.

Nog altijd regen, we rijden toch naar Prien am Chiemsee, we moeten toch iets doen. Ik wil het kasteel van LudwigII bezoeken op het Herreninsel. De parking aan de inscheping ligt bijna gans opengebroken, maar achteraan is een rij voorbehouden voor MHs. Hier mag je alleen overdag staan. Voor de boot betalen we €6,50 p/p en voor een bezoek aan het kasteel nog eens €7 p/p Het is echt een bezoek waard en de zon komt er warempel door. Jammer dat er hier binnen geen foto´s mogen genomen worden. We zijn nog maar goed en wel terug aan land en het begint al weer te regenen. Bij het verlaten van de parking betalen we €3.
De parking verder in de Harrasserstrasse die vroeger altijd vol stond ligt er nu verlaten bij, waarom weten we niet of komt het door het slechte weer.

We weten een parking in Reith im Winkel voor 30 MHs, bij onze aankomst is het een bouwwerf, dan maar verder naar het zuiden tot in Bad Reichenhall door de gietende regen. Hier hebben we opnieuw tegenslag, het is een doodlopende straat en ze zijn ook aan het bouwen, misshien ligt de parking daar achter maar alles is afgezet, dan maar een camping zoeken en hopen dat het eindelijk eens ophoudt met regenen. En plots daar, daar zie ik een bordje naar een MHparking, splinternieuw. Het is €13 elektriciteit inbegrepen. Was het mooi weer geweest dan zou het hier plezant zijn, zo´n ruime plaatsen. Dit moet hier het mooiste van onze vakantie worden met een boottocht op de Königssee in Berchtesgaden en de rit naar het arendsnest van Hitler. Ook staat de Predigstühl op het programma, alleen de zon ontbreekt.

Dinsdag 23-06

We zijn het kotsbeu, nog altijd maar regenen, het houdt niet op. Na de nodige voorzieningen zijn we alweer druipnat en we beslissen om terug te keren. Heel jammer, al die mooie uitstappen zullen voor een volgende keer zijn, maar voorlopig mag ik het woord Beieren niet meer uitspreken.
We rijden tot ver in de namiddag door de regen. We houden net zoals bij de heenreis halt in Aschaffenburg, want we hebben elektriciteit nodig. Onze koelkast is om de een of andere reden deze nacht uitgevallen op gas en we krijgen die niet meer aan de praat. Eenmaal ter plaatse werkt die weer perfect op gas, des te beter. Het is hier grote kermis waar we nog even naar toe gaan, alleen om een beetje de sfeer op te snuiven.

Woensdag 24-06

De zoon is met zijn vrouw en kinderen aan de Vossenmeren in Lommel waar ze voor een week een huisje gehuurd hebben. Het is warm in België en hij stelt voor dat we even tot daar rijden. Het ligt bijna op onze weg en het is een kleine 400 km via snelwegen. Om 7 uur zijn we al op weg om daar rond de middag aan te komen. Wat een stralende zon hier, hadden we dit maar gehad in Beieren. ´s Avonds rijden we terug naar De Panne. We hebben meer dan 2000 km gereden.

Vanomobil

Telefoonnummer
Verberg mijn telefoonnummer
Zakelijk account
Heeft uw onderneming betrekking tot kampeerauto's?