Zuid Noorwegen

Door: Noël & Mariette

We vertrekken met 14 motorhomes onder leiding van Jo en Riet Hamerlinck richting Zuid Noorwegen.
Noorwegen staat reeds lang op ons verlanglijstje, en we nemen de gelegenheid gretig aan om samen met Jo en Riet naar Noorwegen te trekken. Jo is Ondervoorzitter van de Belgian Motorhome Club BMHC
en is reeds vier keer eerder in Noorwegen geweest. Hier volgt ons reisverslag…

De afspraak met Jo en Riet is, alles kan, niets moet, wat wil zeggen als er iemand langer wil blijven op een plaats, of nog, eerder wil vertrekken, dat kan, ook zijn er meerdere motorhomes die later verder doortrekken naar de Lofoten en naar het noorden van Noorwegen, de Noordkaap.

De 14 motorhomes komen samen in Hirtshals in het noorden van Denemarken op de parking van Kystlink in de haven.

We starten onze reis om 12.30u uiteraard in Oostkamp Belgie en komen samen met Willy en Christianne in Antwerpen langs de autoweg naar Eindhoven, op de parking van het benzinestation Q8
Vandaar naar onze eerste stop “Centro Oberhausen”, Centroallee 1, ons niet onbekend en Oberhausen ligt op onze weg naar Denemarken. Omdat we maar 1 nacht blijven, parkeren we op de parking Gasometer (nr9) van het winkelcentrum.
We bezoeken hier het Shoppingcenter en het Brauhaus Restaurant, waar bijna alle gerechten klaargemaakt worden met bier.
Lekker en helemaal niet duur.

287 km gereden
Gemiddeld verbruik 9,9 liter/100km
21,07 liter getankt Maasbree a 1,449 € = 30,53 €

Onze tweede stop is in Handewitt aan de grens Duitsland – Denemarken op de parking van een Autohof Truckstop / Winkelcentrum Het staat vol met Deense wagens die hier in Duitsland veel goedkoper komen inkopen.
We eten in het Truckrestaurant Steak n More, goed eten en Billig
Uitslapen op de bewaakte parking van het winkelcentrum, we betalen hiervoor 2,5 euro.

Tripteller 828 km   Gem. verbruik 9,3 l/100km   gem. snelheid 77km/uur   vol getankt Handewitt 59,03 liters a 1,499 €/liter = 88,49 €

Dag 3 : Om 8,15u verlaten we Autohof Handewitt in Duitsland en koersen richting Hirtshals in Denemarken. Er staat eerst een stevige wind die later overgaat in storm. Het verbruik van de motorhome gaat hierdoor flink de hoogte in.
Om 14,30u komen we aan in Hirtshals en bezoeken nog het stadje. We vereren ook de plaatselijke Skipper kroeg met een bezoek.
Om 19u vertrekken we dan naar de haven om in te schepen. De ferry vertrekt in Hirtshals maar om 1 uur s´nachts maar we kunnen niet uit de motorhome komen door de hevige stormwind.

Tripteller 1210 km   Gem. verbruik 10,0 l/100km
Gem. snelheid 76km/uur
getankt Hirtshals 39,11 liter a 10,824 Dkr/liter = 423,33 Dkr
10 Dkr kosten omdat we betalen met Visa

Dag 4 : Om 2 uur vertrekt de Ferry van Kystlink naar Langesund in Noorwegen.
De Ferry heeft door het zware stormweer 1 uur vertraging. Vóór we vertrekken worden de vrachtwagens die reeds zijn ingescheept extra sterk vastgeketend.
Als extra veiligheidsmaatregel probeert men alle voertuigen in het onderste dek te krijgen wat extra stabiliteit geeft aan het schip.

Op zee ondervinden we eigenlijk weinig hinder van het stormweer, maar door het waggelen van het schip zie je in de verte de zee wel honderd meter op en neer gaan, en als je naar het toilet moet of iets wil kopen in de bar of restaurant moet je uw zeemansbenen gebruiken.

Tijdens de overvaart staan de motorhomes zeer dicht bij elkaar, soms kunnen sommigen zelfs niet of nauwelijks uitstappen, maar het is verboden om in de motorhome te blijven tijdens de overvaart.
LPG tank of gasflessen moeten dichtgedraaid zijn

Om 8.00u komen we aan in Langesund.

Foto boven, de motorhomes rijden uit de Ferry
Nog even de Douane passeren, wat voor iedereen vlekkeloos verloopt, alleen Willy wordt gecontroleerd omdat de Douane zijn hond ziet zitten, de papieren van de hond worden nagezien maar alles is in orde en we kunnen dan ook vlug voet op Noorse boden zetten.

Onderweg naar Risor houden we een lange pitstop om onze eigen batterijen wat op te laden na een zo goed als slapeloze nacht.
We rijden daarna door tot Risor via de E18, een autoweg bezaaid met snelheidsradars, er zijn regelmatig snelheidsbeperkingen van 70km/uur.

Tripteller 1315 km   Gem. verbruik 10,0 l/100km   Gem. snelheid 71km/uur   kosten overzet Ferryboot 255 euro

We overnachten twee maal in Risor en staan er op een parking waar de groep van 14 motorhomes op kan. (foto rechts boven)   Visit Sorlandet
We kregen bezoek van de toeristische dienst, en zelfs van de plaatselijke pers.

Kosten parkeren 50 NOK per dag   Geen tellergegevens, we zijn vandaag niet verreden met de motorhome.

Dag 6 : We bezoeken achtereenvolgens Arendal in de provincie Aust-Agder, Arendal dateert uit 1723 en is de oudste stad van Sorlandet, we parkeren op parking Kystveien en betalen 5 NOK per uur.

Van Arendal rijden we naar Grimstad en staan er gratis op de parking Odder. Het oude centrum van Grimstad dateert uit de tijd van de zeilschepen en heeft veel smalle straatjes.

Onze volgende stad en slaapplaats is in Lillesand, Lillesand een populair toeristisch plaatsje. Authentieke huizen van de 17e en 18e eeuw, we parkeren gratis met gratis stroom, gratis lozing en water.

Tripteller 1424 km   Gem. verbruik 9,9 l/100km   Gem. snelheid 66km/uur   kosten 2 uur parkeren 10 NOK.

Dag 7 : We trekken naar Mandal. Als belangrijke havenstad beleefde Mandal in de zestiende eeuw een bloeiperiode. Destijds voeren wel 2000 schepen onder Nederlandse vlag, want Nederland beheerste vóór 1900 meer dan 200 jaar de zeevaart en de handel met hout vanuit Noorwegen voor de bouw van nieuwe schepen. Toen in 1900 de stoomboot opkwam verloor Mandal zijn bron van inkomsten en 1 op de vier inwoners vertrok naar Amerika.

Mandal heeft wel de meest overijverige parkeerwachters van het land, twee leden van onze groep werden bekeurd met 500 Kronen (65 euro) om te parkeren over twee vakken, op een verlaten en gratis parking op meer dan 500m. van het centrum, en de parking was slechts voor 10 procent bezet.
Je mag overal parkeren in een niet gesloten vak, maar op gesloten parkeervakken waar je niet in kan mag je dus niet staan,
op straffe van fel overdreven boetes. Het gaat hier over parkeren, niet over overnachten.
Laat Mandal aan u voorbijgaan, er zijn duizend plaatsen die nog mooier zijn.

Lindesnes is het meest zuidelijke punt van het vasteland van Noorwegen. De afstand van hier naar de Noordkaap is 2518 km.
De huidige, een klassieke vuurtoren gebouwd in 1915, is te zien tot en met 19 zeemijl op zee. Lindesnes vuurtoren bezoeken in ruwe weersomstandigheden is een avontuur. Op de parking, staan informatie borden, er is een tentoonstelling, kiosk en cafetaria. 

Tripteller 1543   Gemiddeld verbruik 9,9 l/100km   Gemiddelde snelheid 63 km/uur

Dag 8 : Van Lindesnes naar Flekkefjord over secundaire wegen, we komen aan om 13.00uur.
De havenstad Flekkefjord is de grootste vissers en vooral de grootste viskwekerijplaats aan de kust van het Skagerrak. De Hollanders waren de eerste handelspartners, vandaar de naam Hollenderbyen (wijk de Hollandse stad)

Van Flekkefjord naar Stavanger is 127 km. en we komen aan op de camping Mosvangen om 18 uur
Er is ruimte gereserveerd op de camping door Jo en Riet (JR), en een uur later is iedereen aangekomen en geinstalleerd.

Tripteller 1759   Gemiddeld verbruik 9,9 l/100km   Gemiddelde snelheid 60 km/uur.   Niet getankt met de camper   Camping vooruit betaald 570 NOK.
De gemiddelde snelheid gaat verder omlaag doordat we op secundaire wegen rijden met talrijke snelheidsbeperkingen.

Door deze lagere snelheid gaat ons verbruik niet omhoog alhoewel we regelmatig hoge bergen moeten overrijden.

Dag 9 en 10 : Stavanger is de vierde grootste stad van Noorwegen met 115.000 inwoners. De ruggegraat van de economie was
vroeger sardines, ja er stonden maar liefst 70 sardines fabrieken. Vandaag is olie de grootste verdiener van Stavanger.
Na de ontdekking van de olievoorraden op de Noordzee in 1800 nam de welvaart van de Stad Stavanger gevoelig toe.
De belangrijkste steden van Noorwegen liggen aan de kust en hebben een sterke binding met de zee. Stavanger is daarop geen uitzondering. In 2008, is de Noorse stad Stavanger de Culturele Hoofdstad van Europa.
Vergeet niet Stavanger op uw programma te zetten.

Na maximum 7 dagen verblijf in Noorwegen moeten eigenaars van huisdieren
zich melden bij een Dierenarts. (Jo en de campinguitbater hebben de afspraken geregeld).
Hondenbezitters huren een Taxi en rijden gezamenlijk ´met´ hun hond naar een Dierenarts in Stavanger om aan deze verplichting te voldoen. De afrekening bij de Dierenarts gebeurd per kilo gewicht van de hond.

Huisdieren situatie in juni 2008 : Noorwegen volgt een strenge wetgeving voor de invoer van huisdieren.
Voor honden en katten gelden de volgende voorwaarden : – Blauw Europees paspoort, identificatie dmv chip of leesbare tatoeage.
– rabiësvaccinatie min. 120 dagen, max. 365 dagen voor aankomst in Noorwegen – bloedtest voor rabiës, uitgevoerd ten vroegste 120 dagen na de inenting – lintworminenting ten vroegste 10 dagen voor aankomst, dient herhaald te worden in Noorwegen binnen 7 dagen na aankomst
– aanmelding met het dier bij de douane bij aankomst in Noorwegen.

Kosten voor de boottocht op de fjorden 240 NOK per persoon.   Op de camping in Stavanger was een ferme korting bedongen door Jo en Riet.

Dag 12 : Van Mosvangen Camping in Stavanger naar Preikestolen Camping in 4100 Jorpeland, waar we op de middag aankomen, zonder overzet kan je er niet komen.

Activiteiten : Het beklimmen van de Prekestolen voor degenen die het fysiek aankunnen.
Er is een busverbinding van de Camping naar de parkeerplaats Preikestolen. Vanaf de parkeerplaats is het ca. 2 uur klimmen naar Preikestolen. De eerste helft van de weg is goed aangelegd, de tweede helft heeft meer stijgingen en is moeilijker. Goed schoeisel wordt aanbevolen, vooral bij regenachtig weer.

Gezamelijk eten op de Camping om 19u. 250 NOK per persoon

Tripteller 1844 km.   Gem. verbruik 9,9 l/100km.   Gem. snelheid 59 km/uur   Overzet ferry 160 NOK   Getankt Sandnes 59,40l a 12,93 = 768,04 NOK.

Dag 13 : Vandaag blijven we staan op de Preikestolen Camping waar om 19 uur de helikoptervlucht plaats vindt.

Een helikopter vliegt vanaf de camping, waar hij op een speciaal plateau land, boven de Lysefjord en boven de Preikestolen rots

Kostprijs helikopter voor minimum drie personen per vlucht 400 NOK per persoon   Camping Preikestolen kost dan weer 500 NOK voor twee dagen.
Landkaart (Cappelens Deel 1) van Zuid-Noorwegen gekocht op de camping 140 NOK. Niet verreden met de motorhome dus geen tellers en niet getankt.

Dag 14 : We verplaatsen ons van Jorpeland de Preikestolen-camping naar Roldal, waar we overnachten op de parking van het Skicenter.

We rijden via de 13 richting Roldal, juist vóór Roldal nemen we de E134 op richting Skare tot aan de parking van Roldal Skisenter.

Onderweg nemen we nog de Veerboot die ons over het 2,5km brede Fjord brengt.

Op de weg vóór het Roldal Skisenter (E134) zijn wegenwerken, de tunnel wordt om 20 uur afgesloten voor alle verkeer, personenwagens onder
3,5 ton moeten omrijden, de vrachtwagens worden verzameld en kunnen dan onder begeleiding 3 keer per nacht in colonne door de tunnel.
Op de foto´s hieronder ziet u de vrachtwagens van de firma die s´nachts de wegenwerken uitvoert in de tunnel.

Tripteller : 2020 km   Gemiddeld verbruik 10,00 liter/100km   Gemiddelde snelheid : 58 km/uur   niet getankt   Kosten veerboot 160 NOK voor een camper van 6 meter.

Dag 15 : We verlaten de parking van het Skistation in Roldal en zetten koers richting Aidfjord, Onze eerste stop is Odda (toto rechts) waar we een markt bezoeken en een wandeling maken in het mooiste gedeelte van Odda, de rest van de stad mag gerust (in vergelijking) lelijk genoemd worden.

Rond de middag zoeken we een parking op om te eten en ons oog valt op Lofthus. Een prentkaart waard.

Na de middagpauze rijden we door tot aan een van de mooiste watervallen van Noorwegen, de Latefossen, de Latefossen bevindt zicht op de weg 13 naar Eidfjord.

De Latefossen is in Noorwegen een van de bekendste watervallen. Als je uit de auto stapt is het net alsof je een douche neemt, zo nat wordt je.
De Latefossen is 400 m breed en het water valt van 165 m hoogte. Vanwege de grote wateroppervlakte en de kracht van de val produceert de waterval massa´s waterstof.

In Eidfjord bezoeken we eerst de haven en daarna gezamenlijk met de hele groep het Hardangervidda Natuurcenter.
Zoals gewoonlijk krijgen we weer een korting om het museum in groep te bezoeken, we zien er een film die opgenomen is vanuit een helikopter, met fantastische beelden van de hele omgeving, inclusief de Preikestolen.

Tenslotte slaan we onze tenten op om te overnachten aan een stuwdam de Sysendammen.

Tripteller 2159 km.   Gem. verbruik 10 l/100km.   Gem. snelheid 50 km/uur   Bezoek Museum 140 NOK per persoon (prijs vanaf 20 pers.)   Parking Voringfossen 30 NOK
Getankt Kinsarvik 27,84 liter a 14,34 = 399 NOK. ( 1,79 euro per liter ) Noorwegen is de 2e grootste wereld exporteur van olie

Dag 16 : We rijden verder op de E7 tot Hagefoss en daarna de E 50 richting Aurland, onderweg bezoeken we verschillende bezienswaardigheden,
nog bewoonde aarden hutten (foto 2), de prachtige zichten op fjorden en dorpjes (foto 3), en we stoppen aan een ´Café die Open is´ (foto 5)
om tenslotte op ons overnachtingadres te komen Hallingskarvet Skicentrum (foto´s 6 en 7 hieronder).

Het is vandaag de tweede dag dat we onderweg met airco moeten rijden, de temperatuur loopt op tot 24 graden.

Gelukkig koelt het s´nachts af tot een graad of 10 zodat het niet te warm blijft in de motorhome om te slapen.

De Hardangervidda is, naast Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell, één van de populairste trekkinggebieden in Noorwegen. Het is een bergplateau van bijna 10000km², waarvan er 3422km² deel uitmaken van het Hardangervidda Nasjonalpark (het grootste van Noorwegen). Ruige bergen, gletsjers, bruisende watervallen, uitgestrekte moerasvlakten en tienduizenden meren karakteriseren het gebied. Het overgrote deel ligt 1000 tot 1500 meter boven de zeespiegel, een eind boven de boomgrens. Deze grote hoogteligging, gecombineerd met de breedteligging van 60°, zorgen voor een subpolair toendraklimaat, met temperaturen die in de winter dikwijls -30°C en lager bereiken. De gemiddelde julitemperatuur bedraagt zo´n 8 graden. Een heleboel paden doorkruisen het plateau. Ze worden aangeduid met steenmannetjes en de typische rode ´T´.

Tripteller 2259 km.   Gem. verbruik 10 l/100km.   Gem. snelheid 55 km/uur   Het verbruik gaat niet omhoog alhoewel we met airco rijden,
en het in Noorwegen verplicht is om met dimlichten te rijden.   De gemiddelde snelheid neemt een flinke duik, smalle wegen maar zeer mooie omgeving

Dag 17 : Van op de parking in Halling-skarvet rijden we op de E50 naar Aurland, Aurland bestaat uit de deelgemeenten Aurlandsvangen, Flam, Undredal en Gudvangen. De dorpskernen liggen aan de vlakke riviermondingen, omgeven door een landschap van fjorden en bergen.
van Aurland naar Flam is het nog 9 km.

Tripteller : 2344 km   Gemiddeld verbruik 9,9 liter/100km
Gemiddelde snelheid : 54 km/uur
niet getankt met de motorhome

Dag 18 en 19 : Bezoek aan Flam en de Flamsbana   Spectaculaire natuurlijke schoonheid, vrede en harmonie. Het mooie Flam is gelegen in het binnenste deel van de Aurlandsfjord, een zijrivier van de 204 kilometer lang en maximaal 1308 meter diepe Sognefjord. Omringd door steile afgronden, bruisende watervallen en diepe valleien. Flam is een paradijs voor iedereen op zoek naar alle soorten ervaringen met de natuur. Met de natuur gebaseerde activiteiten, vele trekpleisters in de buurt, en een boeiende cultuur en historische tradities. Vanaf de Flam haven en de vele boten fjorden is het slechts een korte wandeling naar een tocht op de beroemde Flam Railway.

Het is een wonder der natuur dat Cruiseschepen van die omvang tot
in Flam kunnen komen. Flam ligt immers meer dan 200 km landinwaarts.

Flamsbana : (tekst uit Flamsbana website) Het Flåm Railway traject passeert een aantal van Noorwegen wildste en meest prachtige landschappen. Op het 20 km lange treinspoor kun je zien dat de rivieren door diepe ravijnen snijden,
meerdere watervallen bewonderen op de steile berghellingen, en met sneeuw bedekte bergen die tot 1400m. hoog zijn.
De Flåm Railway stopt aan de Kjosfossen waterval om foto´s te nemen, en eindigt zijn reis na 1 uur op 860 meter hoogte.

Enige nuancering van bovenstaande tekst is noodzakelijk, wij verwende camper-reizigers hadden al zoveel gezien van de prachtige natuur van Noorwegen dat we deze dure Flamsbana-trein minder interessant vonden. Het zou beter zijn een ticket te kopen tot boven, dus geen ´retour´,
om dan te voet terug te keren. Dit is een 20km. lange afdaling, met op veel plaatsen, met losse keien verharde weg, gevaarlijk!
maar wel de moeite waard. Goede wandelschoenen en een goede conditie zijn noodzakelijk.

Dag 20 : De groep motorhomes verzet zich vandaag van Flam via de E16 en de Laerdaltunnel naar Fagernes, onze slaapplaats, onderweg komen we het eerst voorbij Borgund met zijn fameuze staafkerk en vervolgens komen we voorbij Oye, ook een kerk, staafkerk Oye uit 1125

We rijden via de E16 en komen onderweg verschillende keer een loslopende kudde geiten en daarna een kudde koeien tegen, de dieren lopen los en zonder begeleiding.
Dieren hebben voorrang in Noorwegen.

Christendom in Noorwegen : Haakon, de enige overgebleven broer van Erik Blodøks, werd in 935 koning. Hij was de eerste koning die probeerde om zijn landgenoten massaal tot het Christendom te bekeren. Tot dan toe geloofden de oude Noormannen in het Germaanse geloof.
Haakon had echter weinig succes en niet veel later werd hij tijdens een gevecht vermoord.
De volgende koning was Olav Trygvason. Hij was bekeerd tijdens een Viking invasie in Engeland in 991. Hij werd in de westelijke en noordelijke gebieden van Noorwegen geaccepteerd als koning. In die gebieden bekeerde hij de mensen tot het christendom, desnoods met harde hand (klik) als de mensen weigerden. Hij stuurde ook missionarissen naar IJsland waar het christelijke geloof in het jaar 1000 massaal werd ´aangenomen´.
In dat zelfde jaar stierf hij tijdens de slag van Svolder. Hij was er niet in geslaagd om het hele land te bekeren.
De man die er uiteindelijk in slaagde om het hele rijk te laten bekeren tot het Christendom was Olav Haraldsson. 

Tripteller : 2518 kilometer   gem. snelheid : 52 km/uur   gem. verbruik : 9,8 l/100km.   getankt Shell Fagerness 30 liter a 14,36 = 430,80 NOK

Dag 21 : Vandaag een stap (van 387 km) via Oslo tot Hallevadsholm in Zweden

We stoppen even in Oslo, maar de tijd ontbreekt voor een echt bezoek aan de Hoofdstad.
Het zal voor de volgende keer zijn, Parking in Oslo

Bovenop de peperdure diesel betalen we vandaag nog 2 keer Autowegentol, ´bompenger´ alsof de Noren nog rap alles uit onze zakken willen persen vóór we de grens oversteken.

De rest van onze Noorse kronen,
ik bedoel de munten, worden verdaan in het restaurant aan de grens Noorwegen-Zweden.
Zeer voortreffelijk restaurant.

We slapen op de parking van een school in Hallevadsholm, (Zweden) en worden s´morgens om 5.30u gewekt door een ongeval met een vrachtwagen, aan de andere kant van de weg waar wij staan, gelukkig is de chauffeur slechts licht gekwetst.

Dag 22 : Van Hallevadsholm naar Varberg

We bezoeken Varberg ´en passant´, en parkeren de camper aan het zwembad op een mooie, nieuw aangelegde parking voor motorhomes.
Ruime en zeer lange parkeerplaatsen, (10m.)
met vooral Zweedse motorhome bezoekers.

Dag 23 : Varberg – Ullared is maar 40 km.
we bezoeken er een Mega-shoppingcenter.

Dan gaat het via Helsingborg in Zweden naar Helsingor in Denemarken met HH Ferries

Via de weg gaat het nu eerst richting Copenhagen en daarna volgen we Rodby waar we inschepen bij Scandlines voor Puttgarden in Duitsland.
( in 2012 wordt er een nieuwe brug gebouwd tussen Rodby DK en Puttgarden in D )

In Helsingborg Zweden hebben we een combiticket gekocht voor beide overvaarten, tot in Puttgarden wat handig is, en tijdsbesparend.

Onze slaapplaats vandaag is in Sittensen Duitsland tussen Hamburg en Bremen, motorhome parking aan de Oste / Wassermuhle

Tripteller : 3720 kilometer   gem. snelheid : 57 km/uur   gem. verbruik : 10 l/100km. Combiticket Helsingborg-Helsingor en Rodby-Puttgarden : 965 SEK
Getankt : 40,57 a 14,79 SEK = 600,03 SEK (Falkenberg Zweden)   29,34 liter a 1,534 euro = 45,01 euro (Hamburg)

Dag 24 : Vandaag gaat het via de Truckstop Asten in Nederland waar we altijd stoppen voor de koffie of voor een uitsmijter, en dan HOME

Tripteller : 4321 kilometer   gem. snelheid : 61 km/uur   gem. verbruik : 10 l/100km. Getankt : 30,45 liter a 1,479 euro = 45,04 euro (Venlo Nederland)
Thuis : De dieseltank is 80% leeg (geschat) = 75 liter a 1,44 = 108 euro

Deelnemers :

Jo en Riet
Adri en Jeanine
Albert en Lea
Camiel en Tily
Cees en Corrie
Andre en Magda
Hans en Marleen


Hugo
Ludo en Maria
Paul en Lea
Noel en Mariette
Ronny en Sonja
Willy Christianne
Willy en Jo
Urbano
Urbano
SEC Construction
SEC Construction
Ruwelka Verzekeringen
Ruwelka Verzekeringen
Dicar Motorhomes
Dicar Motorhomes
Denys Motorhomes
Denys Motorhomes
Autobedrijf De Cock (DCR)
Autobedrijf De Cock
CTM Motorhomes
CTM Motorhomes
Alpha Motorhomes
Alpha Motorhomes
ABC Mobile
ABC Mobile

Campersite.be

Account registreren

Gebruikersnaam *
E-mailadres *
Wachtwoord *
Bevestig uw wachtwoord *
Telefoonnummer
Verberg mijn telefoonnummer
Zakelijk account
Heeft uw onderneming betrekking tot kampeerauto's?
Bedrijfsnaam
Btw-nummer
Website
Contactpersoon naam
Contactpersoon E-mail
Contactpersoon telefoon
Facturatie straat en huisnummer
Facturatie postcode en gemeente
Voeg uw winkel/toonzaal toe