Vanomobil

Campersite op Instagram

Siciliƫ

Door Karel en Frieda Delaere Edegem

Siciliƫ is een prachtig land met vele troeven. Je vindt er alles, zowel de prachtige natuur als de oudheidkundige overblijfselen, als de barokke steden, de middeleeuwse straatjes, het lekkere eten en de strandgenoegens, een completer reisbestemming kan je niet vinden.
De enige smetvlek is het zwerfvuil dat overal, echt overal aanwezig is.
Maar gelukkig overheersen de mooie herinneringen.

Vrijdag 25 november
Rond 11.30 vertrokken bij +2 graden Celsius. In de Ardennen lag alles onder een sneeuwwit tapijt en de zon zorgde voor een schitterend zicht. Rond 16.30 in Charmes aangekomen; lekkere taartjes gekocht bij onze chocolatierpatissier. Er staan maar 6 motorhomes, we staan dan ook op een sneeuwtapijt. De nieuwe TV installatie doet het prima, naar “Blokken” gekeken. 5 euro betaald aan de gemeente ā€“sā€™avonds- voor staanplaats, elektriciteit en water, sanitair voorziening/lozing (E-W-S).

Zaterdag 26 november
Een “dik” uur verder dan Charmes, in Saulx, is er ook een motorhome staanplaats. Op de “Col de la Faucille” gegeten in de volle zon en de sneeuw ! Rond 18.00 uur waren we in Chamonix: -5 Celsius ! Op een openbare parkeerplaats gestaan zonder problemen.

Zondag 27 november 05
LivornoIn Chamonix wakker geworden met -10 Celsius. Geen chauffage, (automatisch!! – zalig ) noch startproblemen, en gereden tot Livorno aan de middellandse zee, onder Pisa, +12 C. Maar daar was wel storm op zee , en daarom geen ontvangst op TV !
dan maar manillen met de kaarten en ik heb gewonnen !

Maandag 28 november
Van Livorno naar Salerno, bij Napels, over de ring van Rome. Onderweg meestal zon, gelukkig want als we onze avondhalte houden staan we weeral in de gietende regen,ā€¦. Zeer goede TV ontvangst.

Dinsdag 29 november
Langs een schilderachtige weg met heel veel tunnels, viaducten, en de nodige sneeuwvlagen in de bergen (boven 1000 meters), komen we in de punt van Italiƫ aan de overzet als het donker is; we zetten over in 20 minuten en hop, we zitten op Siciliƫ na 5 dagen rijden. Met veel moeite een parkingplaats gevonden en overnacht bij 15 C..

Woensdag 30 november
Om 10.30 uur stonden we op onze plaats op camping Marinello in Oliveri. Er staan maar 4 Duitsers, verder niemand. We gingen met de fiets om boodschappen, alles vlakbij en we eten buiten in een aangename + 20 C.. De omgeving is heel mooi en we staan vlak aan zee. We kunnen hier wel een paar dagen bezig zijn.
Donderdag 1 december

Sinds gisterenavond regent het pijpenstelen. We gingen te voet het dorp in om boodschappen en hadden geen zin om naar Messina te gaan met de trein en daar weer in de regen te zitten, dus TV gekeken.

Vrijdag 2 december
Vandaag droog en + 15C, dus maakten we de wandeling naar het klooster en de basiliek met de zwarte Madonn (processie op 8 September), en naar de Romeinse ruines van Tindari. Wij zagen er mooiere in Turkij dus bezochten wdit museum niet. De tocht naar boven was nogal steil en zwaar, maar we deden het. We hadden ook mooie zichten op de lagune met de Eolische eilanden met de rokende Stromboli.

Zaterdag 3 december
Vandaag reden we een eindje +-130 km verder langs de kust, een prachtig ritje, de zichten worden alsmaar mooier: rots en tot in de zee en heel veel plantengroei, dorpjes als vogelnestjes op de toppen van de bergen, het is een enig landschap. De camping in Finale: Rais Gerbi is heel mooi gelegen en heeft een vriendelijk onthaal, de eigenaar spreekt Frans !.
De plaatsen in beton zijn zeer ruim en alles is erg proper. We gingen sā€™avonds in het restaurant eten dat na 20.30 u vol zat. Het eten was lekker en verzorgd, en een lekker wijntje.

Zondag 4 december
Vandaag bezochten we Cefalu, 15 km verder. We vonden parking aan de nieuwe haven.
De Kathedraal is van Normandische architectuur en is monumentaal in haar eenvoud. Wandelend door de smalle straatjes en steegjes, waar de was aan de terrasjes te drogen hangt, komt voor mij het beeld terug dat ik 50 jaar geleden overhield van Italiƫ, er is niets veranderd.
De oude haven en de wandelboulevard aan het mooie zandstrand geven een unieke blik op de oude stad met de kathedraal als trots pronkstuk op de kroon.

Op onze terugweg rijden we langs het station van Pollina, het meest dichtbije voor ons; we willen de uurtabellen raadplegen om naar Palermo te sporen. Zondagnamiddag, geen kat op straat en zeker niet aan het station: siƫsta.
Een van God en iedereen verlaten stationnetje, zoals je het bij ons niet meer vindt.
Als we onze neus binnen steken zien we drie mannen in spoorweguniform die aan een tafel staan en walnoten kraken met een hamer, om ze dan te verorberen.
Als we duidelijk maken dat we de uurregelingen zoeken, willen ze ons eerst afwimpelen, maar die met de meeste strepen doet ons teken om naar de andere kant van het station te gaan, hij laat ons binnen in wat de zenuwkamer van het station moet zijn.., Op een zestal computerschermen na, een twaalftal met de hand bediende wissels !, een hoop spoorwegboeken met instructies en dagregelingen, twee officiĆ«le kepiĀ“s, onvoorstelbaar welke middeleeuwse toestanden. Hoe bestaat het ? De man schrijft voor ons de uren van vertrek op en doet echt veel moeite om ons te helpen, de uurregelingstabellen zijn echter niet ter beschikking van de reizigers hier. We krijgen nog een handvol noten van de vriendelijke man en verlaten het toneel van Fellini.

Maandag 5 december
Een rondrit in de Madonie is een ontdekking in de geschiedenis van de fauna en flora van de streek. Een schitterende bergketen met op de flanken middeleeuwse dorpjes als grijze velden tegen de hellingen geplakt. We bezochten Petralia Sotana, een vrij groot centrum met straten die met minstens 18 % hellen en waar de autoĀ“s langs je razen alsof het niks is.
Gangi ligt als een mantel uitgespreid op een heuvelrug, een spectaculair zicht.
In Castelbuono gingen we op zoek naar het kasteel dat eigenlijk vlakbij lag en imposanter was van ver dan van dichtbij. We kochten er taartjes en sloegen een praatje met een Siciliaan die 15 jaar in Hamburg gewerkt had. Juist voor donker waren we terug thuis.

Dinsdag 6 december
Hoog tijd om de motorhome eens af te wassen en daarna wat te rusten in de zon! Tegen 15.00 uur vertrekken we naar Cefalu om de drukte voor te zijn en om het stadje eens in het donker mee te maken. Het doet natuurlijk nog mysterieuzer aan en lijkt nog meer op een middeleeuws dorp, je lijkt wel teruggeworpen naar het jaar 1500.

Woensdag 7 december
We namen de trein van 10.10 u in Cefalu, het was eigenlijk de trein van 9.05 maar hij had “wat vertraging”, de volgende trein had 110 minuten vertraging.
Palermo is een heel drukke en niet echt charmante stad. We bezochten een paar kerken, en ook de kathedraal die mooier van buiten dan van binnen is. We moesten heel wat doen om de ingang van het Palazzo Dei Normanni met de Cappella Palatina te vinden, maar het loont de moeite. Het Palazzo was niet te bezoeken wegens vergadering van het Parlement, maar de Cappella alleen al is de reis waard. Ze doet een beetje denken aan de basiliek van Ravenna, maar dan veel kleiner. De mozaĆÆeken zijn prachtig en ook de marmermozaĆÆeken zijn van een grote schoonheid. De drie verdiepingen tellende binnenkoer van het Palazzo is overdekt en had dienst gedaan om het congres over psychotherapie te ontvangen.
We kwamen terug van Palermo met de exprestrein naar Venetiƫ; die was gelukkig wel op tijd. Terug thuis rond 18.00 uur.

Donderdag 8 december
Blijkt vandaag een feestdag te zijn!. Alle winkels dicht deze namiddag. Wij zaten deze voormiddag wat van het zonnetje te genieten en Helmut, een Duitse buurman, kwam een praatje slaan; dan nog Engelse buren en ten slotte kregen we nieuwe Deense buren die ook kwamen babbelen; het was een drukke babbel-dag. Het gevolg van al die inlichtingen is dat dit de beste camping is van het hele eiland, en dus zullen we hier blijven en van hieruit onze uitstappen organiseren.

Vrijdag 09 december
Omdat gisterennamiddag alles gesloten was moesten we vandaag wel boodschappen gaan doen. Dus naar Cefalu naar de enige serieuse supermarkt en voor minstens drie dagen ingekocht. Daarna wisselden we onze plaats in voor Ć©Ć©n met een mooier uitzicht. We staan nu tussen de Denen en de Engelsen en onder ons een Duitser. Verenigd Europa.

Zaterdag 10 december
Naar Finale voor de laatste inkopen, en verder niets te melden.

Zondag 11 december
Naar de Villa Romana en Piazza Armerina. Heel de morgen gereden in de regen, maar het was de moeite waard. De mozaĆÆeken in de Romeinse Villa zijn uniek, prachtige kleuren en tekeningen en verspreid over een enorme oppervlakte.
Piazza Armerina italieKamers en kamers vol! Toen we buiten kwamen was de zon weer van de partij. Na de lunch bezochten we het nabijgelegen stadje Piazza Armerina met de heel mooie Duomo en vele mooie grote huizen. De Duomo met enorme afmetingen is ook van binnen heel mooi versierd met blauwwitte stuc-werkversieringen in echt camƩegenre. Voor 19.00 uur terug thuis.

Maandag 12 december
De morgen begon met veel zon, maar al heel snel rond de middag was het gedaan met zonnen, dus niet veel te melden.

Dinsdag 13 december
De “uitstap”-dag is letterlijk in het water gevallen. Al van in de nacht was het aan het regenen en dus bleven we wijselijk thuis Het heeft de godganse dag geregend en geonweerd; We zijn niet buiten geweest, nog nooit gebeurd.

Woensdag 14 december
Naar Monreale vertrokken in de regen, maar tegen dat we aan Palermo kwamen was het droog. Met wat moeilijkheden toch de juiste afslag gevonden, de richtingsaanwijzers zijn niet altijd aanwezig!, of duidelijk. Het was wel de moeite waarde. We bezochten eerst het klooster met een prachtige kloostergang.
Toen we de kerk wilden bezoeken bleek die over de middag gesloten. We liepen wat door het stadje en gingen lekker eten met een flesje wijn en het was direct 15.30 uur. De kerk is echt subliem, mozaĆÆek overal, zelfs op de vloer waar iedereen mag over lopen. Ik sprak er met een restaurateur en zei dat ik dat zonde vond, en hij zei : “ja, ze zouden van die vilten, sloeffen over de schoenen moeten trekkenā€¦, maar jaā€¦ Ze weten hier niet goed wat ze doen”.

Donderdag 15 december
Een ganse morgen zon en we hebben er van geprofiteerd. In de namiddag schreven we eindelijk de kaartjes, een heel werk. Tegen de avond weer regen.

Vrijdag 16 december
De was gedaan en droog gekregen, alhoewel er niet te veel zon was.

Zaterdag 17 december
In de morgen naar een supermarkt in de buurt(15 km) grote boodschappen gedaan; we kunnen er weer wat tegen. Daarna de autostrade op en naar Agrigento doorgestoken, rond 16.00 uur waren we op de camping in San Leone. Het is beginnen waaien alsof de wereld verging, de motorhome wiegde en de antenne rammelde, in de late avond hebben we ze zelfs ingetrokken.

Zondag 18 december
In de voormiddag een wandeling gemaakt naar de strandboulevard en langs het haventje met terrasjes en restaurantjes. ā€™s Middags de bus genomen naar Agrigento, ze stopt aan de camping en op 10 min. Ben je in de stad. Het was er heel stil: siĆ«sta en zondag. Het is een mooie aangename stad met heel wat palazzoā€™s, sommige wel vervallen en prachtige kerken op elke hoek van de straat. Het was erg koud en toen we terug thuis kwamen zagen we dat het 9 C. was. Het koudste tot hiertoe op SiciliĆ«; we waren blij dat we lekker binnen zaten !

Maandag 19 december
In de morgen de antieke site bezocht, die zeer uitgebreid en interessant is. Spijtig dat de grootste tempel: “concorde” in de stellingen stond. We hadden gelukkig mooi weer en terug warmer. Het was een hele wandeling, wel een paar km.! Met de bus naar huis, eten en terug naar de stad om inkopen te doen, o.a. prachtige zwarte botten ! Met een lekkere warme chocolade en taartjes kunnen we weeral naar huis.

Dinsdag 20 december
Van Agrigento naar Torre Salsa. Eerst bezochten we het natuurfenomeen in Macalube. Het was een zeer raar opkomen van de grond door gassen die soms uit de aardkorst komen, wat moeilijk te vinden, maar toch de moeite waard. Nadien naar de Scala dei Turci, de rotsen die door erosie van de zee er uit zien als trappen. De legende vertelt dat de turken die rotsen gebruikten om; van hun schip Siciliƫ binnen te komen !
De camping in Torre Salsa is heel mooi en zeer rustig gelegen.
We maakten er nog een prachtige wandeling aan de waterlijn en in de ondergaande zon.

Woensdag 21 december
Naar Sciacca en Selinunte. Het eerste is een vrij grote stad tegen de berg opgebouwd met een grotere vissershaven en zeer steile straten. Ik viel haast omdat ik me niet meer kon rechthouden.
Aan de supermarkt waar we inkopen deden, hebben we ook geĆ«ten in een lekker zonnetje. Toen we in Selinunte aankwamen was het al tegen 4 uur. De tempel is subliem, daarna met de auto naar de andere ruĆÆnes, wel interessant en prachtig van ligging, maar er staat niet veel meer recht. Toen we in het donker de camping in Mazzaro del Vallo gingen zoeken, zaten we in de drukte van de stad ! En geen camping te vinden, wel een agriturismo. Daar gevraagd of we op de parking mochten staan en het was OK. We aten nog nergens zo lekker als daar. Ze waren heel vriendelijk en het was een prachtig gerenoveerde hoeve van meer dan 200 jaar oud! Een nadeel was dat er tot 4 u. sā€™nachts klanten van het restaurant wegreden van de parking, met het nodige lawaai.

Naar Segesta ! Dat is wel subliem. De site is weer prachtig gelegen. Het theater is niet groot, maar ook weer fantastisch gelegen en de tempel is enorm imposant.
Dat alleen al is de reis waard.

Donderdag 22 december
italie camperreizenIn Castella Mare de Golfo was de camping open, maar er stond niemand ook de parking voor motorhomes was ongezellig, dan maar naar St. Vito lo Capo, camping La Pineta was open, maar onder de pijnbomen staan in de winter is ook niet alles, en er waren geen gasten. Het was er heel schilderachtig. We reden wat rond in het dorp; naar de haven, de vuurtoren en een heuvel waar je een uitzicht had over het stadje en de zee. We kochten er brood en taartjes en gingen als enige gasten op de paring voor motorhomes staan.
Daar hadden we zelfs nog zicht op zee !

Vrijdag 23 december
Terug naar Torre Salsa ! Onderweg in de eerste grote mooie supermarkt inkopen gedaan voor 3 Ć  4 dagen. Met een gemakkelijk ritje en mooie zichten onderweg waren we rond 13.30 hier terug. We hebben een andere maar zonnigere plaats. Hopelijk schijnt ze nog ook.

Zaterdag Kerstavond 2005
Een lekker zonnetje en we profiteren ervan, niets anders gedaan dan in de zon gelegen, en dat met Kerst ! Buiten een meloentje met Parma-hesp gegeten. Sā€™Avonds Kerstdiner op zijn Siciliaans met vele verschillende gerechten en de nodige wijn. Wij zaten bij een Italiaans koppel, Rosa en Salvatore, en John en Audrey, de Engelse vrienden van Helmut. Nadien nog wat TV gekeken.

Zondag Kerstdag
In de voormiddag nog blauwe hemel, en in de namiddag wolken, dus maakten we dan een wandeling.

Maandag 29 december
Van Torre Salsa naar Avola. Een 250 km ongeveer langs gewone baan, niet te druk. Rond Gela zagen we een paar politieautoā€™s en sā€™avonds zagen we op het nieuws dat daar weer een boot met vluchtelingen op het strand gevaren was. De “camping” is klein, overwoekerd met onkruid en we staan er alleen, maar we voelen er ons safe en dat is belangrijk. We maken nog een wandeling naar de “pier”, die vol ligt met afval, een echte schande!

Dinsdag 27 december
Naar Noto met de busā€¦.dachten we, eerst bijna driekwartier gewacht op de baan vlakbij de campingā€¦dan een kwartier gestapt naar het dorp om te proberen of ze daar misschien wel komt !ā€¦en weer niets; (het is vakantie !) Dus terug naar de camping en met de motorhome naar Noto, maar dat valt goed mee, want het is siĆ«sta! We vinden een plaats pal aan het oude centrum. Deze barokke stad is uniek. De ene prachtgevel volgt de andere op, je weet niet waar je eerst moet kijken. Veel gebouwen staan in de steigers, en gelukkig maar dat ze gerenoveerd worden want het zijn juwelen. We eten in een echte Siciliaanse trattoria lekkere pasta met vino Nero dā€™Avola, wandelen nog wat door de stad die in de avondzon een warmgele kleur krijgt en rijden voldaan terug naar Avola.

Sicilia
Woensdag 28 december
Van Avola naar Syracuse en Brucoli. We wagen het naar de stad te rijden met de motorhome en inderdaad we vinden een grote parking vlak bij het centrum. In de winter is dat geen probleem. De Griekse overblijfselen zijn niet interessant na al wat we de vorige dagen gezien hebben, maar de barokke gebouwen en de vele kerken zijn een bezoek meer dan waard. Het is een aangename stad, zo goed als autovrij, wat ook in Noto het geval is en dat is uitzonderlijk in SiciliĆ« ,waar de auto de keizer is in de steden. Op een zonnig terrasje met zicht op de Duomo drinkt Karel een exspresso en ik weer zo een overlekkere warme chocolade, die je met een lepeltje kan eten ā€¦hmmm !
Naar Brucoli is het maar een kort ritje, dus zijn we er nog voor het donker, en dat is maar goed want deze landtong geeft een prachtig zicht op Catania ! De camping is dan ook helemaal op de punt gelegen en doet zijn naam alle eer aan : ” Baya del Silencio”! Het is een heel grote camping met slechte uitrusting maar het uitzicht maakt alles goed.
Het zicht op de Etna met zā€™n eeuwige sneeuw en onderaan Catania en verder alleen de blauwe zee, wat wil men nog meerā€¦
Donderdag 29 december
Twee campings in Acireale bezocht, beide zeer moeilijk te bereiken en dus reden we terug naar onze Baya del Silencio, we kunnen niet mooier staan. Onderweg deden we inkopen voor een paar dagen en zagen de lavastolsels van de laatste uitbarsting van de Etna, bangelijk zo dicht tegen de stad.

Vrijdag 30 december
Heel de dag zon, dus lekker in het zonnetje gezeten.

Zaterdag 31 december Oudejaarsavond
s ā€™Morgens met de fiets naar Brucoli gereden, een sfeervol dorpje met de hoogst noodzakelijke winkels. Rond 23u30ā€™ kwam de eigenares van de camping ons halen om naar het kampvuur van de Duitsers te komen kijkenā€¦om 24u was er vuurwerk door een Oostenrijkse gast, maar vooral in Catania was het prachtig, en ook in Brucoli, je wist niet waar eerst kijken.
Die sfeer om middernacht was onbeschrijflijkā€¦

Zondag 1 januari 2006
De meest rustige dag om te vertrekken en over te zetten naar het vasteland.

Maandag 2 januari
Op de parking voor motorhomes in Pisa Mare gestaan met 5 collegaā€™s.

Dinsdag 3 januari
Door de Tunnel de FrƩjus gereden tot Yenne, een charmant stadje vlak aan de N 504; ChambƩry- Belley.

Woensdag 4 januari
Gereden tot Charmes, we waren hier al om 16 u, maar hadden niet veel zin om al naar huis te rijden, we rekken het nog wat en zijn morgen thuis.

Donderdag 05 januari
Wij hadden sā€™ avonds al betaald, sā€™morgens komt de ontvanger nogmaals kloppen en dan verontschuldigt de mens zich omdat hij nerveus is “want die Hollander naast ons wil niet betalen”. Ik zeg: Ƨa mā€™Ć©tonne pas! En ik discuteer met de Hollander, waarop hij wel betaalt.
Vertrokken rond 10.15 uur.

Karel en Frieda Delaere.

Telefoonnummer
Verberg mijn telefoonnummer
Zakelijk account
Heeft uw onderneming betrekking tot kampeerauto's?