Elektrische mobiliteit – je kan er niet omheen. Het begon bij mezelf met een elektrische rode Ferrari die ik kreeg begin jaren ’90 om gevaarlijk mee te wezen in de tuin. De e-beweging breidde uit naar de fiets, de step en uiteraard naar de automobielsector.
Zullen we ook op de camping meer en meer e-mobiliteit spotten? Als het van Knaus afhangt in elk geval wel. Het enthousiasme voor groene mobiliteit neemt toe: veel klanten willen een moderne, maar ook schone toekomst. Elektrisch rijden, dat is zo goed als geruisloos, direct koppel vanaf de eerste toeren én uiteraard geen beperkingen bij het betreden van de zogenaamde lage emissiezones.
Knaus E.Power Drive: een KNAUS-camper met elektrische aandrijving
De Knaus E.Power Drive is gebaseerd op een 7 meter lange Knaus halfintegraal Van Ti 650 MEG Vansation. Optisch is dit een conventionele camper, maar er zit complexe technologie achter, zo merk je meteen op in de cockpit. Geen versnellingspook, maar knoppen die bijvoorbeeld de laadstatus van de tractiebatterij tonen (capaciteit van 35 kWh) en twee grote displays.
Het infotainmentscherm meet 12 inch, en biedt je ook informatie over de rijmodus. Een tweede display geeft onder andere je snelheid, de op dat moment gevraagde rijprestaties en de status van de camper weer.
De e-motor levert tot 180 kW en zo haal je met deze vierzitscamper een snelheid tot makkelijk 110 km/uur. De lithium-ioncellen van de voorwielaangedreven Knaus E.Power Drive laadt binnen de drie uur op aan een openbaar wallbox-laadpunt.
REX
Met de Range Extender (REX) verkort de oplaadtijd met 35 minuten, die is gekoppeld aan een generator en zo worden minder handige laadstops overbodig. Belangrijkste taak is uiteraard het laden van de tractiebatterij, maar hij kan ook elektriciteit leveren aan de aandrijfmotor én tegelijkertijd aan de leefruimte.
Knaus voorziet een omvormer van 230 V en verhoogt daarmee de zelfvoorziening van de camper.
“Bij normale weersomstandigheden moet het mogelijk zijn om tot vijf dagen zelfstandig in de camper te wonen (verlichting, koken, verwarming).”
– KNAUS Research
Op lange termijn beoogt Knaus Tabbert Research om een brandstofcel te installeren in plaats van de roterende motor. De brandstofcel wekt de energie op een milieuvriendelijkere manier op omdat er alleen water wordt uitgestoten.
De benodigde waterstof wordt (crashproof) opgeslagen in een speciale tank in plaats van de gewoonlijke dieseltank. Het voertuig zal in de toekomst “gasvrij” worden en daarom uitsluitend elektrisch rijden.
En wat met het laadvermogen? Knaus wil graag in de 3,5 ton-klasse een e-basiscamper laten goedkeuren voor gebruik door vier personen én toch nog een redelijk nuttig laadvermogen bieden.
Hoeveel “redelijk nuttig” is, dat wordt vast nog vervolgd eens er een serie van deze e-campers geproduceerd wordt en men de gewichtsbalans verder gaat optimaliseren.
Er is nog geen concrete startdatum bekend voor de verkoop. Op welk chassis is de e-technologie geïmplementeerd? Wordt eveneens vervolgd. Wij zijn alvast benieuwd – en niet in het minst naar de prijsklasse.
Foto’s Knaus Tabbert