We maken het allemaal wel eens mee… Je bent op zoek naar een bepaalde straat en kan het maar niet vinden. Je vraagt het aan een voorbijganger en deze stuurt je compleet de andere kant op dan de voorbijganger aan wie je het 10 km eerder hebt gevraagd.
Uiteindelijk kom je enigszins geïrriteerd aan op plaats van bestemming, te laat en veelal na veel gevaarlijke maneuvers (op het laatste moment een zijstraat inrijden, zich volledig moeten omdraaien in het drukke verkeer…)
Met een navigatiesysteem behoort dit helemaal tot het verleden.
Je wordt op voorhand ingelicht wanneer je een zijstraat in moet slaan (stembegeleiding met pictogram en de afstand telt af op het scherm tot op de plaats welke je moet afslaan) en je rijdt steeds de goede richting uit.
Eenmaal je vertrouwd bent met het systeem is het een toegevoegde luxe die je niet meer kunt missen en die daarenboven zeker bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Hoe werkt een navigatiesysteem?
Het navigatiesysteem gebruikt signalen die afkomstig zijn van de Global Positioning System (GPS) satellieten die zich in een baan om de aarde bevinden.
Dankzij deze signalen kan het systeem altijd (wanneer er ontvangst is van ten minste 3 satellieten) de exacte positie van jouw voertuig bepalen op elk gewenst moment (dag en nacht) ongeacht de locatie. Bovenop de positiebepaling verwerkt het systeem een gedigitaliseerde wegenkaart die men aanbiedt op CD of DVD.
De geïntegreerde elektronische snelheidsmeter (welke zijn signaal “pulsen”) rechtstreeks krijgt van uw voertuig zorgt voor aanvullende gegevens die het systeem verwerkt om jouw route te berekenen en te controleren die dan op zijn beurt ook bijgestuurd wordt door een ingebouwde gyroscoop (elektronisch kompas).
Je hoeft dus niets anders meer te doen dan de gewenste bestemming in te voeren en het systeem loodst je door het verkeer met stembegeleiding en visuele begeleiding (pictogrammen en kaart) zodat U op de snelste of kortste of minimale tol (zoals je wenst) de bestemming bereikt.
Mocht je toch de verkeerde richting nemen, dan reageert het systeem onmiddellijk om je veilig terug op koers te brengen.
Functies
TMC (Traffic Message Channel)in grote delen van Europa wordt er speciale verkeersinformatie uitgezonden. De TMC ontvanger van het navigatie systeem filtert de digitale verkeersinformatie uit het RDS (radio) signaal en stuurt het naar de navigatie, de verwerkte informatie kan dan gebruikt worden om een alternatieve route uit te stippelen bij file, verkeersongeval, werken…
Adresboek: Hier kunnen bestemmingen in opgeslagen worden die eventueel later opnieuw gebruikt kunnen worden. Men heeft hier trouwens de mogelijkheid telefoonnummers en huisnummers in op te slaan.
Viapunt: Men kan diverse viapunten ingeven zodat men naar zijn eindbestemming begeleid wordt maar dan wel door eerst langs de diverse viapunten te zijn geweest.
Bijzondere bestemmingen: Zo kan men diverse bestemmingen selecteren zoals benzinestations, garages, hotels, restaurants, ziekenhuizen, luchthavens, culturele en sport centra… en direct aanklikken om ernaar begeleid te worden.
Accessoires
Op de verschillende navigatiesystemen zijn diverse mogelijkheden voor aansluiting van CD wisselaar, TV-modules, Dvd-speler, achteruitrijcamera enz.
Deze Pioneer GPS Avic-F10BT Hard Disk Drive Navigatie, Entertainment en Communicatie Systeem doet er nog een schepje bovenop, het aanraakscherm wordt niet alleen gebruikt als kaart, maar dient ook als bedieningsscherm voor alle audio/video en navigatie-functies. De mogelijkheden daarvan zijn behoorlijk uitgebreid, zoals radio, Cd-speler, Dvd-speler, iPod en iPhone-sturing, USB-stick, een SD-card slot, een TV-ontvanger, aansluiting voor achteruitrijcamera, enz. Prijs meer dan 1700 euro.
Alle autoradio en GPS-fabrikanten hebben al een dergelijk systeem in huis.
GPS voor motorhomes boven 3,5 ton
GARMIN
Vrachtwagen GPS met uitgebreide routeringsmogelijkheden en aangepaste POI´s.
Uitgekiende wegenkaart voor grote voertuigen, rijstrookhulp met weergave van knooppuntborden, levenslang FM verkeersinfo, draadloze Bluetooth® technologie, spreekt straatnamen uit, en heeft een functie Waar ben ik? Prijsindicatie 400 euro.
BECKER Transit 50 GPS voor motorhomes boven de 3,5 ton
Truck-en camper-georiënteerde GPS.
Het extra grote display draagt ook bij aan een betere helderheid van de navigatie.
Kaarten van 44 Europese landen, waaronder 29 landen met een Truck en Camper specifieke informatie, die reeds vooraf is geïnstalleerd op de BECKER TRANSIT 50.
Als speciale bonus, krijg je een gratis kaartupdate garantie. Dus je bent zeker van de allerlaatste kaarten bij aankoop van de Becker Transit 50.
Richtprijs: vanaf een dikke 300 euro. lees meer
SNOOPER GPS voor vrachtwagens boven 3,5 ton
Zoals zijn naam al doet vermoeden, is dit navigatietoestel bedoeld voor truckers.
Of beter gezegd, het is ook geschikt voor truckers, je kunt het evengoed gebruiken in je wagen. Bij het opstarten moet je immers aangeven in welk soort voertuig je de Snooper wilt gebruiken.
Kies je voor vrachtwagen, dan kan je de bijzonderheden van je truck opgeven. Lengte, hoogte, breedte, gewicht, wat voor lading je vervoert en of je bijvoorbeeld met een aanhanger dan wel een gewone vrachtwagen onderweg bent.
Daar wordt allemaal rekening mee gehouden bij het kiezen van de optimale route. Ook scherpe bochten worden op voorhand aangegeven.
Je kunt verschillende vrachtwagenconfiguraties opslaan. Handig als je steeds met vaste combinaties onderweg bent. Maak je veel tussenstops, dan kun je een multiroute invoeren. Daarbij loodst de Snooper je eerst van punt A naar punt B, vervolgens van punt B naar punt C en ga zo maar door. Ook in de auto-modus kun je een multiroute ingeven. bron Richtprijs 430 euro, goed maar duur.
Enig nadeel kan zijn dat de GPS zelf zijn route kiest en dus soms heel ver omrijdt.
TomTom tipt politie over verkeersmisbruik
Eerst ontkend, daarna bevestigd Bij TomTom zelf viel men aanvankelijk uit de lucht. Toen de redactie van ZDNet vroeg of dit ook in België het geval is, kregen we te horen dat het hele verhaal fout is. TomTom zou in geen geval dergelijke informatie delen.
Intussen laat TomTom aan ZDNet weten dat de gegevens inderdaad worden doorgegeven aan overheden, en dus ook aan de politie. Niet alleen in Nederland, maar voor heel Europa en de VS.
Het gaat weliswaar niet om individuele gegevens. De verstuurde data worden geanonimiseerd. Daardoor is niet bekend wie waar hoeveel te snel rijdt.
Bron ZDNet en autoforum.be