Chassis

Fiat Ducato Motorhome / camper chassis

Comfort-Matic de gerobotiseerde transmissie met 6 versnellingen van Fiat Ducato is per direct, naast de sterkste 180 MultiJet motor, beschikbaar in combinatie met de 130 en 150 MultiJet-dieselmotoren.

Voordelen: gering verbruik (tot 100km/uur)
Zes versnellingen vooruit perfect gespreid
Weinig motorlawaai in de “stille” cabine

Fiat is de enige constructeur die een aparte lijn heeft voor motorhome chassis.

Fiat Professional helpt u overal in Europa en daarbuiten met een servicepakket dat geen gelijken op de markt kent. 1 telefoonnummer voor 44 landen van Europa, speciaal voor camperbezitters om antwoord te geven op alle vragen die betrekking hebben op het Ducato-onderstel. Bron www.fiatcamper.com

Iveco Daily 

Speciaal voor de ombouw tot motorhome biedt Iveco een lichte versie van de Daily aan, waarbij het gewicht van bepaalde componenten van het chassis, de voor en achterwielophanging en de achterbrug is gereduceerd zonder dat dit ten koste gaat van de algemene robuustheid van het voertuig.

Deze geheel nieuwe Iveco Daily, is het resultaat van de perfecte mix tussen traditie en innovatie waardoor het de voorkeur van de werkende partner is van professionele vervoerders.

Het voertuig wordt geproduceerd in fabrieken in Suzzara, Italië en Valladolid, Spanje, twee fabrieken waar Iveco onlangs aanzienlijke investeringen heeft gedaan in het verbeteren van de productielijn technologie.

Iveco belooft 5 procent minder verbruik en een betere geluidsisolatie van de cabine.

Het maximum toelaatbare gewicht (GVW) van de Daily Camper loopt op tot 7 ton.   Meer info

Voordelen:
Krachtige motoren met matig (10 a 12 liter, tot 4 ton) dieselverbruik.
Stevig en stabiel chassis met achtertractie.
Het volledig Daily gamma gaat tot 7 ton.

Nadelen:
Alleen voor de Iveco Daily met AGile gerobotiseerd versnellingsbak :
In sommige situaties bv het op blokken rijden met een motorhome, slijt de koppeling te snel

De prijs is veel hoger dan bij de Ford Transit met achtewielaandrijving of de Fiat Ducato.

Mercedes Sprinter nieuw model 2019

Enkele voordelen tegenover het normale Mercedes Sprinter chassis : 205 mm lager gebouwd ALKO chassis
Drie speciale wielbasisen, 3,6m  3,85m en 4,10 meter. Variabele chassisoverhang achteraan

Zeer belangrijk: 174 mm grotere spoorbreedte. Max. tot. gewicht op de grond 3,5  3,88 en 4,2 ton.

“Enkel bandenmontage” op de achteras, waardoor het mogelijk is het chassis breder te maken, en dus stabieler.  Verbeterde ophanging tegen overhellen.

Alleen bij Mercedes, wordt het ALKO chassis in de fabriek bij Mercedes geleverd en gemonteerd.
De achteras is nu van ALKO zoals bij Fiat professional met ALKO chassis.

Voordelen: nu ook voorwielaandrijving. Meerwaarde bij verkoop.
Degelijke mechaniek, en in combinatie met ALKO goede stabiliteit bij stilstand.

Het originele Sprinter chassis (zonder ALKO) kan het wiebelen bij stilstand niet laten, de schokdempers zijn niet aangepast voor een motorhome chassis, alhoewel het al verbeterd is, koop een motorhome liefst met ALKO chassis.

Het Mercedes Sprinter chassis weegt nu minder dan sommige andere MH chassis.

Ford Transit Motorhome / camper chassis

Voordelen:
Sedert de Ford Transit in Turkije (Kocaeli) gebouwd wordt, en niet meer in Genk, is hij goedkoper geworden en wordt daardoor veel gebruikt bij de instap motorhomes.

Weinig diesel verbruik, weinig lawaai in de cabine.

De Ford Transit camper chassis is soepel afgeveerd, en er is keuze tussen voor- of achtertractie, in het laatste geval met dubbel wielen, een voordeel in de winter, of voor motorcrossers. Minder last van doorzakken boven de achteras. In 2008 kon Ford de vraag naar motorhome chassis niet volgen.

2010 De Ford Transit bestaat nu met een diesel van 200 pk, de krachtigste diesel in een motorhome.

Nadelen:
Vooral het veelvuldig blokkeren van de 2,2l bij het wegrijden wordt als een nadeel gezien van veel Ford bezitters. Tuning van de motor is de beste oplossing.
In Duitsland beginnen Ford Transit bezitters in blok te klagen bij de fabriek.

De Ford Transit is iets fragieler gebouwd, (koppeling, remmen) maar de meeste motorhome bezitters hebben daar geen hinder van.

Renault Master chassis

Nieuw in de motorhome wereld, de nieuwe Renault Master. Tot 3,5 ton met voortractie, en tot 4,5 ton met achtertractie.

Het motorhome merk dat waarschijnlijk de eerste motorhome bouwde op het nieuwe Renault Master chassis is Aiesistem.
Aiesistem heeft geen verdeler meer in Belgie.

Renault die nooit een grote speler geweest is in de motorhome wereld zal meer inspanningen doen om zijn chassis te slijten aan de motorhome constructeurs.

Renault, Opel en Nissan zetten hun samenwerking die begon in 1996 in de lichte bedrijfswagens verder.
De voertuigen Opel Movano en Renault Traffic worden samen ontwikkeld maar apart verkocht via de distributiekanalen van Renault en Opel.

Mooi voorkomen, een van de best geslaagde cabines in de motorhomewereld.
Amerikaanse look. Stil en comfortabel, de 146 pk is een plezier om mee te rijden.
Het verbruik ligt bijna op gelijke hoogte met de Fiat.

Als nadeel moeten we wel diep zoeken, maar Renault heeft geen breedspoor chassis, en de handrem staat in de weg in het midden tussen chauffeur en de convoyeur.

Geen enkel motorhome merk van 3,5 ton die leeg 3,3 ton weegt kan zonder overladen de weg op, ook niet voor 2 mensen. Voor een familie met 2 kinderen mag het leeg gewicht niet hoger zijn dan 2850 kg, wil je onder de 3,5 ton blijven met rijbewijs B.

Volkswagen Crafter chassis

 VW crafter verkrijgbaar met 8-traps automaat met voor-, achter- en 4×4 wielaandrijving.

Overzicht

Fiat Ducato 2018Mercedes
Sprinter 2019
Ford Transit 2019Iveco Daily 2018Renault Master
2.0 Multijet 115 pk
2.3 Multijet 130 pk
2.3 Multijet 150 pk
2.3 Multijet 180pk
2.2 CDI 114pk (2)
2.2 CDI 143pk (2)
2.2 CDI 163pk (5)
2.2 CDI 177pk (1)
3.0 CDI 190pk {5)
3.5 geen benzine
2.0 L Ford EcoBlue TDCi 105pk
2.0 L Ford EcoBlue TDCi 130pk
2.0 L Ford EcoBlue TDCi 170pk
2.3 136pk
2.3 156pk
2.3 180pk
3.0 F1C 205pk
2.3 dCi 140 140pk
2.3 dCi 170 170pk
Mercedes Sprinter 2019: (1 voorwiel aandrijving), (2 voor of achter aandrijving) (5 achterwiel aandrijving)

Eerste bewaakte vrachtwagenparking langs E40 in Wetteren

Wetteren heeft als eerste een beveiligde parking, en de primeur voor België. Door de vernieuwing van de concessie zijn er aan weerszijden van de E40 in Wetteren volledig vernieuwde parkeerterreinen met tankstation, restaurant en winkel, met 100 extra parkeerplaatsen en vooral : met een bewaakte parking voor (2 x) 80 vrachtwagens. Shell heeft deze plek voor twintig jaar in concessie genomen en nieuwe gebouwen opgetrokken. De Vlaamse overheid, die eigenaar van de gronden is en de concessievoorwaarden oplegt, komt zo tegemoet aan een groeiende behoefte aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens met meer comfort. Bron

Bij parkeren 1m afstand houden?

In 2009 werden 604 boetes uitgeschreven voor het parkeren op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen. Wie even in de stad of dorpskern rondrijdt, ziet het vrijwel voortdurend, en zeer waarschijnlijk doe je het zelf regelmatig: parkeren op minder dan één meter van zowel je voor- als je achterligger. De regel uit 1975 die het verbiedt, is dus hopeloos voorbijgestreefd. Senator Philippe Monfils van de MR stelde een wetsvoorstel voor om deze regel af te schaffen. Het was aanleiding voor een flinke discussie in de senaat. Staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, is niet akkoord om de regel af te schaffen. Zijn woordvoerder reageerde dat het een wetsvoorstel is voor een niet-bestaand probleem en dat agenten een zekere tolerantie hanteren. Bron

Vervoer van kinderen in de wagen (Belgische wetgeving)

Voorin of achterin ? Kinderen van 0 tot 3 jaar mogen slechts voorin de auto als er een kinderzitje aanwezig is (dat goedgekeurd is om voorin geplaatst te worden). Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten altijd worden vastgeklikt met de gordel of een ander bevestigingssysteem (een aangepast beveiligingssysteem is sterk aanbevolen). Voor kinderen vanaf 12 jaar is de gordel altijd verplicht.
Kinderen van 0 tot 3 jaar mogen achterin de auto. Als er een kinderzitje aanwezig is, is het gebruik ervan verplicht (installatie van een kinderzitje is sterk aanbevolen). Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten altijd worden vastgeklikt met de gordel of een ander bevestigingssysteem (een aangepast beveiligingssysteem is sterk aanbevolen). Voor kinderen vanaf 12 jaar is de gordel altijd verplicht (behalve vrijstellingen). (Bron BIVV)
Nog meer actuele INFO over kinderen en de gordelplicht.

Contourmarkering

Opvallende markeringen vanaf 10 juli 2011 verplicht op nieuwe vrachtauto’s en aanhangwagens, ze zijn bedoeld om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van een voertuig, in zij- en achteraanzicht, te verhogen dankzij de retroreflectie van licht afkomstig van een ander voertuig, voor de bestuurder hiervan.

Betrokken voertuigcategorieën: N2 : voertuigen met ongeladen gewicht tussen 7,5 en 12 ton. N3: voertuigen met ongeladen gewicht boven 12 ton. O3 : trailers/aanhangwagens met gewicht van 7,5 tot 10 ton. O4 : trailers met gewicht boven 10 ton. 
Kleuren: op de zijkant wit of geel, achteraan rood.
De motorhomes zijn niet betrokken, met andere woorden, motorhomes zijn niet verplicht de markering aan te brengen.

Urbano
Urbano
SEC Construction
SEC Construction
Ruwelka Verzekeringen
Ruwelka Verzekeringen
Dicar Motorhomes
Dicar Motorhomes
Denys Motorhomes
Denys Motorhomes
Autobedrijf De Cock (DCR)
Autobedrijf De Cock
CTM Motorhomes
CTM Motorhomes
Alpha Motorhomes
Alpha Motorhomes
ABC Mobile
ABC Mobile

Campersite.be

Account registreren

Gebruikersnaam *
E-mailadres *
Wachtwoord *
Bevestig uw wachtwoord *
Telefoonnummer
Verberg mijn telefoonnummer
Zakelijk account
Heeft uw onderneming betrekking tot kampeerauto's?
Bedrijfsnaam
Btw-nummer
Website
Contactpersoon naam
Contactpersoon E-mail
Contactpersoon telefoon
Facturatie straat en huisnummer
Facturatie postcode en gemeente
Voeg uw winkel/toonzaal toe