Winnebago Navion Alkoof 

campersite Belgie
HOME
Links
campersite menu Te Koop mobilhomes
Motorhome verhuur
campersite menu Motorhomes
Motorhomeparkings
Parkings Belgie
100 reisverhalen links klik
dusseldorg 2011
naar ALDE verwarming klik
motorhome Tips
campersite Aanhangwagens menu logo
Waarheen bestemmingen voor motorhomes Vlaanderen, Wallonie, Frankrijk, Duitsland
menu YouTube videos

facebooktwitter

disclaimer klik



cardstop logo klik
Cardstop

docstop logo
Docstop

Belgie gratis wifi

weer in klik


campervan motorhomes
Campervan
motorhomes bij
verdelers Belgie

Camperbus mobilhomes
Camperbus
Dealers in Belgie


6 meter mobilhomes integraal en halfintegraal in Belgie
6 meter MH
Belgische verdelers
3_1    



SURFTIPS    

RondritSpanje
LiFePo4 accu
Minivan
Bedden
Zitgroep
Franse Ardennen
VAN camperbus
Video MH Reizen
33 VAN merken
Kostprijs
6 meter MH new icon
P Vleteren
webApps voor motorhomes
smartphone applicaties 

Motorhome definitie op de keuring in Belgie

HOME

15 MAART 1968.   Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto´s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Artikel 69. ( mobilhome ) ´kampeerwagen´ : elk voertuig van de categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste uit de volgende uitrusting bestaat : zitplaatsen en tafel, slaapaccommodatie die met of zonder behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd, kookgelegenheid en opbergfaciliteiten.

Deze uitrusting moet vast bevestigd zijn, de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd. bron lees meer


GOCA logo 240 x 61 Eerste keuring motorhome, bron GOCA

Weging van het voertuig Kampeerwagens ( mobilhomes )

Het voertuig wordt in het keuringscentrum gewogen.
Op basis van het resultaat van die weging wordt het nuttig laadvermogen berekend. Het nuttig laadvermogen is het aantal kilograms waarmee de kampeerwagen mag geladen worden. Het is belangrijk om zonder overbelasting te rijden om belangrijke risico´s te vermijden, zoals het voortijdig afslijten van de banden en de verhoging van de remafstand. Om ongevallen te vermijden moet de bestuurder steeds deze limiet voor ogen houden bij het aan boord nemen van inzittenden en het laden van bagage en bijkomende uitrustingen.

Opgelet : Om het nuttig laadvermogen te berekenen moet de tarra van het voertuig bepaald worden tijdens de weging. Daarom moet het voertuig op de volgende wijze voorgereden worden voor de weging :

zonder bestuurder met brandstoftank (diesel of benzine en LPG) gevuld tot minimum 90% met drinkbaar water- en gasreservoirs gevuld tot minimum 90%

Het verschil tussen de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en het resultaat van de weging moet groter dan of ten minste gelijk zijn aan 75 kg. Na de weging wordt een identificatieverslag opgesteld met de volgende gegevens :

de Maximaal Toegelaten Massa (MTM), de tarra, het nuttig laadvermogen, het aantal zitplaatsen volgens het reglement.

Indien het verschil kleiner is wordt het identificatieverslag niet opgesteld en wordt een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 15 dagen afgeleverd. bron lees meer


Mobilhome gekeurd in een andere Lidstaat

Technische keuring in een andere Lidstaat wordt onder bepaalde voorwaarden erkend bij voertuiginschrijving in Belgie. Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie werd het voertuigtechnisch reglement bijgewerkt opdat voertuigen uit een andere Lidstaat die in Belgie ingeschreven worden, geen certificaat van overeenstemming (of gelijkvormigheidsattest) meer moeten voorleggen en opdat een louter visuele keuring volstaat indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs van minder dan twee maanden geleden.

Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013. Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in Belgie, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.

Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren van uw motorhome, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.

Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig. bron

Motorhome keuren als oldtimer

Oldtimer Mobilhome Kampeervoertuigen die in het verkeer gesteld zijn sinds meer dan 25 jaar kunnen ingeschreven worden als old-timers. De old-timers zijn onderworpen aan een specifieke technische keuring. Deze keuring wordt uitgevoerd voor de eerste inschrijving als old-timer, of voor een inschrijving als old-timer op naam van een nieuwe eigenaar. Na de inschrijving wordt voor het voertuig een specifieke nummerplaat voor old-timers uitgereikt.

Gedeeltelijke keuring : Old-timers zijn niet aan een volledige maar aan een gedeeltelijke keuring onderworpen. De onderdelen die allerbelangrijkst zijn voor de veiligheid van de inzittenden en van de andere weggebruikers worden nagegaan : keuring van de reminrichting nazicht van het chassisnummer nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek keuring van de stuurinrichting keuring van de sleepinrichting.

Na de keuring worden de volgende documenten afgeleverd : Een keuringsbewijs met de vermelding ´Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien´, Een aanvraag om inschrijving als old-timer. Deze aanvraag moet door de verzekering naar de DIV gestuurd worden.
bron volledige tekst

Motorhome laten keuren in Wallonie

Uw motorhome keuren in Wallonië is geen enkel probleem, ben je op verlof in Wallonië en wil je daar dan uw motorhome laten keuren dan kan dat evengoed als in Vlaanderen, bedenk als er een mankement moet hersteld worden moet ge terug naar het zelfde station.


Nieuwsblad logo De autokeuringstations hebben al tientallen motorhomes afgekeurd sinds de strengere regelgeving twee weken geleden in werking trad. De Belgian Motorhome Club vraagt dat mobiliteitsminister Yves Leterme (CD&V) tussenbeide komt.

Sinds 14januari 2008 is de keuring van motorhomes of zwerfwagens in ons land een pak strenger geworden.
´We stelden in de praktijk vaak vast dat motorhomes veel te zwaar wogen. Da´s gevaarlijk want ze hebben daardoor een slechte wegligging en een langere remafstand´, zegt GOCA-directeur Martin Van Houtte, verantwoordelijk voor de keuringen. Motorhomes worden daarom voortaan bij elke keuringsbeurt gewogen.

´Vroeger gebeurde die weging maar één keer, door de constructeur, die vaak met een bijna lege motorhome langs de keuring passeerde. Door die manier van werken bouwden constructeurs trouwens motorhomes die net geen 3,5ton wogen, de limiet voor eigenaars met een rijbewijs B´, zegt de voorzitter van de Belgian Motorhome Club (BMHC). ´Diezelfde motorhome moet nu opnieuw op de weegbrug, helemaal ingericht ondertussen én verplicht met een volle water- en benzinetank. Gevolg : 8 op de 10motorhomes zullen volgens onze schattingen worden afgekeurd wegens zwaarder dan 3,5ton.´ Bron klik op Nieuwsblad


Bij een jaarlijkse herkeuring moet je nu alles leegmaken, heb je een motorhome met 4 toegelaten zitplaatsen maar je reist altijd maar met twee mensen dan moet er toch op de keuring laadvermogen genoeg zijn voor vier mensen.

Doe je dat niet dan worden er zitplaatsen afgetrokken wat eigenlijk niet terecht is gezien u steeds maar met twee mensen onderweg bent. De prijs voor een herkeuring is bijna verdubbeld op 5jaar. Maar nog veel erger is het wanneer je bij een jaarlijkse keuring uw voertuig aanbiedt die overladen is, dit heeft als gevolg dat u weer een eerste keuring moet doen.

Eenmaal onderweg mag u dan wel meer bagage meenemen omdat er geen vier maar slechts twee mensen in de motorhome aanwezig zijn.


Oldtimer motorhome Fotd Transit
naar Oldtimer motorhomes

Alpha Temse logo
klik
Alpha Temse


mobilhomes Denys Tielt
klik
Denys Tielt


Dicar motorhomes Geel klik
klik
Dicar Geel


Ruwelka Verzekeringen Gistel West Vlaanderen klik
klik
Ruwelka
Verzekeringen


Camper Diem interieur vernieuwing klik
klik
Camper Diem


GTS Motorhome Carrosserie Gent
klik
Carrosserie GTS

ABC MOBILE logo mobilhomes
klik
ABC Mobile


Motorhomes Urbano Oostende logo
klik
Urbano Oostende


Vanomobil motorhomes logo klik
klik
Vanomobil


VEE Motorhomes Werchter
klik
VEE Motorhomes


Decock carrosserie uitdeuken klik
klik
Dent en Car Repair




Knaus Ski TI i Integraal 2015
Knaus Ski TI i integraal



Motorhome Techniek

alde verwarming
Banden
Batterijen
Batterijen laden
Beveiliging
Brandstofcel
Chassis
Definitie MH
Fiat Motor
GPS
Herstellers
Interieur
internet Satelliet
Keuring
LED lampen
LPG gas
LPG fles of tank
Sanistations
Towbar
Verwarming
Winterbanden
Zelfbouw
Zonnepanelen
TOP campersite Tips en informatie voor de motorhome

next TIP icon
GOCA keuring

Aankooptips 1
Accu laden
Afschrijving new
Bedden new
Duitsland info
e-Bikes
Herstellers MH
Kerstmarkten
LPG flessen of tank
Opaalkust
Opzetcampers
Parking Aarschot
Keuken
verwarming ALDE
Verkeer
Verzekeringen
Spanje rondrit
YouTube 1  |  2
Zuid Europa
Zitgroep new

dode link of hint melden ?

dode link melden
hint voor Definitie