Mobilvetta Kea alkoof mh
Noodnummers en
Noodnummers Belgie
Assistance nummers

Motorhome Chassis alle merken

campersite chassis merken ALKO Fiat Ford Mercedes
Automobil keuring Vlaanderen
campersite
HOME campersite

Nieuw Forum
Kalender
Sitemap
Verdelers Belgie

Links naar nuttige websites over motorhomes

100 Merken
80 merken USA
Clubs MH
Constructeurs

motorhomes Te Koop in 5 prijsklassen

onder 25000 €
plus 25000 €

Motorhome verhuur klik

campersite menu Motorhomes soorten

Mini VAN
VAN
VAN plus

menu Motorhomeparkings

Ideale parking
Duitsland

motorhome parkings camperplaatsen in Belgie

Aalst O-Vl
Antwerpen
Arlon
Assenede

100 reisverhalen met mobilhomes klik

Alle reizen
Benidorm
Cote Fleurie

dusseldorf 2013

Dusseldorf 2001

naar ALDE verwarming klik

Alde verwarming
Banden
Verwarming

Tips

Aankooptips 1
Afschrijving
Nummerplaat

Aanhangwagens voor achter de motorhome

Autotransporter

Toerisme Waarheen

Vlaanderen
Wallonie

YouTube

MH reizen

facebooktwitter

disclaimer klik



mini VAN motorhomes
minivan motorhomes
bij verdelers van MH

ideale motorhome parkings
motorhome   
parkings
     
p_2        



android applicaties
android apps    

iPhone applicaties
iPhone apps    

Michelin routeplanner
Routeplanner    

wegcode Belgie
Wegcode Belgie  
4_3



TV grootte en indeling
TV plaats in de MH 

Zitgroep
Zitgroep    

natte cel icon
Natte Cel  


Slaapkamer      

keuken info icon
Keuken info      

6_tips    




SURFTIPS    

RondritSpanje new icon
LiFePo4 accu
Mobicar 2016
Badkamers
Bedden new icon
Zitgroep new icon
Franse Ardennen
VAN merken in (B)
Video MH Reizen
EU Slideout
Kostprijs
Verdelers

2010 9284932


fiat ducato camper chassis Fiat Ducato Motorhome / camper chassis :


Comfort-Matic de gerobotiseerde transmissie met 6 versnellingen van Fiat Ducato is per direct, naast de sterkste 180 MultiJet motor, beschikbaar in combinatie met de 130 en 150 MultiJet-dieselmotoren.

motorhome fiat chassis Voordelen : Gering verbruik (tot 100km/uur)
Zes versnellingen vooruit perfect gespreid
Weinig motorlawaai in de "stille" cabine

Fiat is de enige constructeur die een aparte lijn heeft voor motorhome chassis.

Fiat Professional helpt u overal in Europa en daarbuiten met een servicepakket dat geen gelijken op de markt kent. En telefoonnummer voor 44 landen van Europa, speciaal voor camperbezitters om antwoord te geven op alle vragen die betrekking hebben op het Ducato-onderstel. bron www.fiatcamper.com

Nieuwe Fiat Ducato 2015 is lichter en zuiniger, nieuwe motorversies van de MultiJet II Euro 5plus

Fiat Ducato Born to be a Motorhome
Fiat Ducato camper chassis Born To Be A Motorhome

AL-KO AMC CHASSIS video
Video Hoe wordt een AL-KO AMC CHASSIS gebouwd



Iveco motorhomes campers chassis Op vakantie met de Iveco Daily :

Speciaal voor de ombouw tot motorhome biedt Iveco een lichte versie van de Daily aan, waarbij het gewicht van bepaalde componenten van het chassis, de voor- en achterwielophanging en de achterbrug is gereduceerd zonder dat dit ten koste gaat van de algemene robuustheid van het voertuig.

De derde generatie van de Iveco Daily, die binnenkort op de de markten in Europa aankomt, zal worden gepresenteerd aan de internationale pers in juni 2014.

Deze geheel nieuwe Iveco Daily, model 2015 is het resultaat van de perfecte mix tussen traditie en innovatie waardoor het de voorkeur van de werkende partner is van professionele vervoerders.

Het voertuig wordt geproduceerd in fabrieken in Suzzara, Itali en Valladolid, Spanje, twee fabrieken waar Iveco onlangs aanzienlijke investeringen heeft gedaan in het verbeteren van de productielijn technologie.

Iveco beloofd 5 procent minder verbruik en een betere geluidsisolatie van de cabine

Het maximum toelaatbare gewicht (GVW) van de Daily Camper loopt op tot 7 ton.   Meer info
iveco Daily new model 2015
De Iveco Daily model 2015, klik op de foto

iveco daily nieuw model 2015
Het dashboard van de iveco daily klik

iveco daily chassis Voordelen : Krachtige motoren met matig (10 a 12 liter, tot 4 ton) diesel verbruik.

Stevig en stabiel chassis met achtertractie.
Het volledig Daily gamma gaat tot 7 ton
iveco chassis
Nadelen : Alleen voor de Iveco Daily met AGile gerobotiseerd versnellingsbak :
In sommige situaties bv het op blokken rijden met een motorhome, slijt de koppeling te snel

De prijs is veel hoger dan bij de Ford Transit met achtewielaandrijving of de Fiat Ducato


Iveco Daily new model 2014



Mercedes Sprinter met ALKO chassis

mercedes Sprinter ALKO chassis

Enkele voordelen tegenover het normale Mercedes Sprinter chassis : 205 mm lager gebouwd ALKO chassis
Drie speciale wielbasisen, 3,6m  3,85m en 4,10 meter. Variabele chassisoverhang achteraan

Zeer belangrijk : 174 mm grotere spoorbreedte. Max. tot. gewicht op de grond 3,5  3,88 en 4,2 ton

"Enkel bandenmontage" op de achteras, waardoor het mogelijk is het chassis breder te maken, en dus stabiler.  Verbeterde ophanging tegen overhellen

Alleen bij Mercedes, wordt het ALKO chassis in de fabriek bij Mercedes geleverd en gemonteerd.
De achteras is van Mercedes en niet van ALKO zoals bij Fiat professional met ALKO chassis.
Net zoals bij een normale Sprinter blijft het chassis Mercedes ALKO achter aangedreven.

mercedes sprinter camper chassis Voordelen : Achterwielaandrijving.   Meerwaarde bij verkoop.
Degelijke mechaniek, en in combinatie met ALKO goede stabiliteit bij stilstand.
Sprinter chassis voor campers
Nadelen : Het originele Sprinter chassis (zonder ALKO) kan het wiebelen bij stilstand niet laten, de schokdempers zijn niet aangepast voor een motorhome chassis, alhoewel het al verbeterd is.

Het Mercedes Sprinter chassis weegt nog altijd merkelijk meer dan bv een Fiat of Ford
chassis, (ong 150 kg) waardoor het moeilijk is om onder de 3,5 ton te blijven.
HIER meer info over Mercedes Sprinter ALKO


Het nieuw model Mercedes Sprinter 2014, stoerder, hoekiger, bloedmooi.



ford chassis voor motorhomes 2015 Ford Transit Motorhome / camper chassis :

ford transit chassis Voordelen : Sedert de Ford Transit in Turkije (Kocaeli) gebouwd wordt, en niet meer in Genk, is hij goedkoper geworden en wordt daardoor veel gebruikt bij de instap motorhomes.

Weinig diesel verbruik,
weinig lawaai in de cabine.

De Ford Transit camper chassis is soepel afgeveerd, en er is keuze tussen voor- of achtertractie, in het laatste geval met dubbel wielen, een voordeel in de winter, of voor motorcrossers. Minder last van doorzakken boven de achteras. In 2008 kon Ford de vraag naar motorhome chassis niet volgen.

2010 De Ford Transit bestaat nu met een diesel van 200 pk, de krachtigste diesel in een motorhome.

ford transit chassis Nadelen : Vooral het veelvuldig blokkeren van de 2,2l bij het wegrijden wordt als een nadeel gezien van veel Ford bezitters. Tuning van de motor is de beste oplossing.
In Duitsland beginnen Ford Transit bezitters in blok te klagen bij de fabriek.

De Ford Transit is iets fragieler gebouwd, (koppeling, remmen) maar de meeste motorhome bezitters hebben daar geen hinder van.

Ford Transit VAN model 2017
De nieuwe Ford Transit VAN model 2017



Rimor Alkoof Renault Master
Renault Master chassis

Nieuw in de motorhome wereld, de nieuwe Renault Master. Tot 3,5 ton met voortractie, en tot 4,5 ton met achtertractie.

Het motorhome merk dat waarschijnlijk de eerste motorhome bouwde op het nieuwe Renault Master chassis is Aiesistem.
Aiesistem heeft geen verdeler meer in Belgie.

Renault die nooit een grote speler geweest is in de motorhome wereld zal meer inspanningen doen om zijn chassis te slijten aan de motorhome constructeurs.

Renault Opel en Nissan zetten hun samenwerking die begon in 1996 in de lichte bedrijfswagens verder.
De voertuigen Opel Movano en Renault Traffic worden samen ontwikkeld maar appart verkocht via de distributiekanalen van Renault en Opel.

ford transit chassis Mooi voorkomen, een van de best geslaagde cabines in de motorhome wereld.
Amerikaanse look. Stil en comfortabel, de 146pk is een plezier om mee te rijden.
Het verbruik ligt bijna op gelijke hoogte met de Fiat.
ford transit chassis
Als nadeel moeten we wel diep zoeken, maar Renault heeft geen breedspoor chassis, en de handrem staat in de weg in het midden tussen chauffeur en de convoyeur.

Adria Matrix op Renault Master 2012 De Adria Matrix 687SL die als een van de eerste constructeurs op deze Master bouwt, kan niet onder de 3 ton leeg blijven, (3300kg leeg)
veel te veel voor een (standaard) 3,5 ton totaal.
Als optie ? kan de Adria Matrix op Renault, een 3,8ton TTG hebben.
De klant moet bijbetalen omdat de motorhome te zwaar is, raar maar waar.


 Geen enkel motorhome merk van 3,5 ton die leeg 3,3 ton weegt kan zonder overladen de weg op,
 ook niet voor 2 mensen. Voor een familie met 2 kinderen mag het leeg gewicht niet hoger zijn dan  2850 kg, wil je onder de 3,5 ton blijven met rijbewijs B. Hier meer info over Familie MH onder de 3,5 ton

Renault Master 2017
Renault Master met ingebouwde GPS TomTom
Nieuwe renault master 2017
Dashbord van de nieuwe Renault Master

Renault Master model 2017 VAN
Nieuwe renault Master 2017

Motorhome chassis met hun verschillende motoren
Fiat Ducato
model 2012
Mercedes
Sprinter
Ford Transit
model 2013
Iveco Daily
2012
Renault
Master 2017
Multijet
2.0 115 pk
2.3 130 pk
2.3 148 pk
3.0 177pk
2.2 CDI 109pk
2.2 CDI 129pk
2.2 CDI 163pk
3.0 CDI 190pk
3.5 benzine 258pk
2.2 TDCi 100pk
2.2 TDCi 125pk
2.2 TDCI 155pk
3.2 200 pk
2.3 WG 106pk
2.3 WG 126pk
2.3 VGT 146pk
3.0 WG 146 pk
3.0 VGT 170 pk
3.0 TwinT 205 pk
2.3 dCi 100 110pk
2.3 dCi 120 130pk
2.3 dCi 150 165pk
Bij Fiat, Ford en Iveco zijn de gegevens voor de modellen van 2012

Heb je een opmerking of een suggestie voor deze chassis pagina, stuur ons een e-mail aub.



Fiat Camper Servises
Click
Fiat Camper Services

matrassen op maat Camper Diem
Camper Diem Matrassen op maat
Travel Slaapsysteem



alko chassis voor mobilhomes
klik

Ford chassis voor mobilhomes


Fiat chassis voor mobilhomes


Iveco chassis voor motorhomes


Sprinter chassis voor motorhomes


MAN mobilhome chassis


Opel chassis voor motorhomes


Renault chassis voor motorhomes


Volkswagen chassis voor motorhomes

YouTube logo
iveco Daily euro 6

2017 Renault Master

Fiat Ducato 2017


chasiis op ons forum klik
Het Chassis klik

Decock carrosserie uitdeuken klik
klik
Dent en Car Repair



GTS Motorhome Carrosserie Gent
klik
Carrosserie GTS



Camper Diem interieur vernieuwing klik
klik
Camper Diem



VEE toebehoren logo
VEE Toebehoren


herstellers

VEE toebehoren logo
VEE Toebehoren




Burstner Viseo integraal
Burstner Viseo prijs vanaf 68.000


oxygen sport motorhome integraal
Click
Oxygen, Urbano Motorhomes Oostende
Oxygen (Autostar) oplossingen voor de Sport


Fiat Ducato instructoeboekje
Fiat Ducato instructoeboekje



Fotd Transit VAN
De nieuwe Ford Transit VAN



Nieuwe nummerplaat voor motorhomes
nummerplaat 2010

De dienst voor inschrijven van voertuigen, DIV, voorziet vanaf 15 november 2010 de start van de nummerplaten in een nieuw formaat.
De afmetingen zijn bepaald op Europees niveau, de format van het kenteken blijft echter nationaal bepaald.

Een Belg mag geen buitenlands kenteken voeren, uitgezonderd die   klik

Wikipedia over
Belgisch kenteken

meer info
over nummerplaat


De nieuwe nummerplaat kost 30 euro,
pestbelasting inbegrepen.
kentekenplaat Taxi
Nummerplaat voor Taxi´s, met de letters TX

Noodnummers Service nummers Belgie
Chassis Service Noodnummers

Alle Noodnummers Belgie

Alpha Temse logo
klik
Alpha Temse


mobilhomes Denys Tielt
klik
Denys Tielt


Dicar motorhomes Geel klik
klik
Dicar Geel


Ruwelka Verzekeringen Gistel West Vlaanderen klik
klik
Ruwelka
Verzekeringen


Camper Diem interieur vernieuwing klik
klik
Camper Diem


GTS Motorhome Carrosserie Gent
klik
Carrosserie GTS


ABC MOBILE logo mobilhomes
klik
ABC Mobile


Motorhomes Urbano Oostende logo
klik
Urbano Oostende


Vanomobil motorhomes logo klik
klik
Vanomobil


VEE Motorhomes Werchter
klik
VEE Motorhomes


Decock carrosserie uitdeuken klik
klik
Dent en Car Repair





camper Dethleffs Dicar
Dethleffs info bij Dicar in Geel


Laika integraal 2015
Laika Integraal model 2015



top HOME


opzetcamper
  Click Pick-Up
  opzet camper

kwaliteitsparkings langs de autowegen in Belgie Eerste bewaakte vrachtwagenparking langs E40 in Wetteren : Wetteren heeft als eerste een beveiligde parking, en de primeur voor Belgie. Door de vernieuwing van de concessie zijn er aan weerszijden van de E40 in Wetteren volledig vernieuwde parkeerterreinen met tankstation, restaurant en winkel, met 100 extra parkeerplaatsen en vooral : met een bewaakte parking voor (2 x) 80 vrachtwagens. Shell heeft deze plek voor twintig jaar in concessie genomen en nieuwe gebouwen opgetrokken. De Vlaamse overheid, die eigenaar van de gronden is en de concessievoorwaarden oplegt, komt zo tegemoet aan een groeiende behoefte aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens met meer comfort. lees verder


Bij parkeren 1m afstand houden ? In 2009 werden 604 boetes uitgeschreven voor het parkeren op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen. Wie even in de stad of dorpskern rondrijdt, ziet het vrijwel voortdurend, en zeer waarschijnlijk doe je het zelf regelmatig: parkeren op minder dan één meter van zowel je voor- als je achterligger. De regel uit 1975 die het verbiedt, is dus hopeloos voorbijgestreefd. Senator Philippe Monfils van de MR stelde een wetsvoorstel voor om deze regel af te schaffen. Het was aanleiding voor een flinke discussie in de senaat. Staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, is niet akkoord om de regel af te schaffen. Zijn woordvoerder reageerde dat het een wetsvoorstel is voor een niet-bestaand probleem en dat agenten een zekere tolerantie hanteren. bron

kinderzitje ook verplicht in de motorhome klik
Vervoer van kinderen in de wagen De Belgische wetgeving :

Kinderen in de auto - Voorin of achterin ? Kinderen van 0 tot 3 jaar mogen slechts voorin de auto als er een kinderzitje aanwezig is (dat goedgekeurd is om voorin geplaatst te worden). Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten altijd worden vastgeklikt met de gordel of een ander bevestigingssysteem (een aangepast beveiligingssysteem is sterk aanbevolen). Voor kinderen vanaf 12 jaar is de gordel altijd verplicht.
Kinderen van 0 tot 3 jaar mogen achterin de auto. Als er een kinderzitje aanwezig is, is het gebruik ervan verplicht (installatie van een kinderzitje is sterk aanbevolen). Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten altijd worden vastgeklikt met de gordel of een ander bevestigingssysteem (een aangepast beveiligingssysteem is sterk aanbevolen). Voor kinderen vanaf 12 jaar is de gordel altijd verplicht (behalve vrijstellingen). bron BIVV
Nog meer actuele INFO over kinderen en de gordelplicht


contourmarkering vrachtwagens Contourmarkering : markeringen met hoge zichtbaarheid

Opvallende markeringen vanaf 10 juli 2011 verplicht op nieuwe vrachtauto´s en aanhangwagens, ze zijn bedoeld om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van een voertuig, in zij- en achteraanzicht, te verhogen dankzij de retroreflectie van licht afkomstig van een ander voertuig, voor de bestuurder hiervan. klik op de foto


Betrokken voertuigcategorieën: N2 : voertuigen met ongeladen gewicht tussen 7,5 en 12 ton. N3 : voertuigen met ongeladen gewicht boven 12 ton. O3 : trailers/aanhangwagens met gewicht van 7,5 tot 10 ton. O4 : trailers met gewicht boven 10 ton. Kleuren : op de zijkant wit of geel, achteraan rood.
De motorhomes zijn niet betrokken, maw. motorhomes zijn niet verplicht de markering aan te brengen.


carthago chic c line integraal motorhomes
Click
Carthago Chic c line integraal 3,5 ton




Motorhome Techniek

alde verwarming
Banden
Batterijen
Batterijen laden
Beveiliging
Brandstofcel
Chassis
Dashcams
Definitie MH
E Bike
GPS
Herstellers
Interieur
internet Satelliet
Keuring
LED lampen
LPG gas
LPG fles of tank
Sanistations
Towbar
Verwarming
Winterbanden
Zelfbouw
Zonnepanelen
logo fiat professional
Het nieuw logo van
Fiat Professional



top     HOME

motorhome Fiat tuning
Auto Keuring
   Disclaimer campersite klik

Aankooptips 1
Accu laden
Afschrijving new
Bedden new
Duitsland info
e-Bikes
Herstellers MH
Kerstmarkten
LPG flessen of tank
Opaalkust
Opzetcampers
Parking Aarschot
Keuken
verwarming ALDE
Verkeer
Verzekeringen
Spanje rondrit
YouTube 1  |  2
Zuid Europa
Zitgroep new

dode link of hint melden ?

dode link melden
hint voor Chassis