Notin Florida integraal motorhome

GEL   AGM   LiFePo4 accu´s

campersite HOME
Hymer fiat Ducato en Mercedes Sprinter motorhomes
campersite
HOME campersite

Nieuw Forum
Kalender
Sitemap
Verdelers Belgie

Links naar nuttige websites over motorhomes

100 Merken
80 merken USA
Clubs MH
Constructeurs

motorhomes Te Koop in 5 prijsklassen

onder 25000 €
plus 25000 €

Motorhome verhuur klik

campersite menu Motorhomes soorten

Mini VAN
VAN
VAN plus

menu Motorhomeparkings

Ideale parking
Duitsland

motorhome parkings camperplaatsen in Belgie

Aalst O-Vl
Antwerpen
Arlon
Assenede

100 reisverhalen met mobilhomes klik

Alle reizen
Benidorm
Cote Fleurie

dusseldorf 2013

Dusseldorf 2001

naar ALDE verwarming klik

Alde verwarming
Banden
Verwarming

Tips

Aankooptips 1
Afschrijving
Nummerplaat

Aanhangwagens voor achter de motorhome

Autotransporter

Toerisme Waarheen

Vlaanderen
Wallonie

YouTube

MH reizen

facebooktwitter

disclaimer klik


Europa icon
reizen    

reisverhalen met de motorhome op blogs en homepages
Reisvehalen van    


motorhome reizen

feestdagen B
feestdagen NL
Fietspas
koopzondagen
Belgie

koopzondagen
Nederland

Noodnummers
Packlist
schoolvakanties
Belgie

schoolvakanties Nederland

opent in
nieuw venster

Dashcam motorhomes
Motorhome    
Dashcams
4 


TV grootte en indeling
TV plaats in de MH 

Zitgroep
Zitgroep    

natte cel icon
Natte Cel  


Slaapkamer      

keuken info icon
Keuken info      

6_tips    




SURFTIPS    

LiFePo4 accu
Mobicar 2016 new icon
Badkamers new icon
Bedden new icon
Zitgroep new icon
Franse Ardennen
VAN merken in (B)
Meuse Frankrijk
EU Slideout new icon
Kostprijs
Verdelers

Motorhome LiFePo4 batterij

LiFePo4 accu 12V 30A De tijd van de LiFePo4 accu is aangebroken en ze zal de volgende jaren standaard geleverd worden in onze nieuwe motorhomes, eerst als optie vanwege de dure prijs en later standaard.

duim op icon Voordelen van de LiFePo4 zijn, lichter, meer en volledige ontladingen, en bovendien goedkoper te produceren, maar daar moeten we nog even op wachten.
De levensduur zal minstens 10 jaar bedragen.
duim onder ikoon
Nadelen zijn er niet, maar voorlopig (2017) zijn ze schaars en dus peperduur, tot 2000 euro voor een 12V 50Ah batterij.
De vraag naar LFP batterijen over de hele wereld is fenomenaal groot.

De komende generatie batterijen zullen we kunnen gebruiken zoals onze watertank, volledig leeg maken en daarna in 1 uur weer volledig laden, volgens de voorspellingen tot 2000x (laadcycli)

In de toekomst zullen nieuwe elektrische fietsen en auto´s ook met deze LiFePo4 batterijen uitgerust worden. Nieuwe LFP accu fabrieken zoals bij Tesla in de USA zullen massaal produceren waarna de prijzen zullen kunnen dalen tot ongeveer een derde van de huidige prijzen van een AGM batterij. De productiekosten van een LiFePo4 ( LFP ) zijn maar 1 derde van een AGM batterij.

De LiFePO4 batterij is uiterst ideaal voor deep-cycle toepassingen zoals, motorhomes, elektrische fietsen, scooters, steps, en golftrolleys. In de industrie zijn er voordelen door gewichtsbesparing en levensduur.

Van alle lithiumaccu´s is de LFP accu (lithium ijzer fosfaat) de basis in moderne toepassingen zoals laptops en smartphones. Licht in gewicht maar een zwaargewicht als het gaat om ontladingen en hoge stromen.

Lithium IJzer Fosfaat ( LiFePO4 ) is de lithium accutechniek van de toekomst. Deze techniek is bijzonder geschikt voor gebruik in voertuigen en andere toepassingen waar licht gewicht, hoge stromen en een groot aantal cycli van belang zijn. Voor cyclische toepassingen, waarin de accu regelmatig wordt ontladen.

LiFePO4 accu´s zijn lichter en veiliger. Vergeleken met AGM accucellen halen LiFePO4 accucellen circa vijf keer meer cycli. Bovendien zijn LiFePO4 lithium accucellen veiliger in gebruik dan lithium-ion en lithium polymeercellen en zo´n 60% lichter dan de traditionele loodaccu´s. lees meer


Lithium batterijen hebben een energiedichtheid van 90-110Wh / kilo Lood-zuur batterijen hebben een energiedichtheid van 30Wh / kg, wat een gewichtsbesparing van 70% betekend.

Een oud zeer bij GEL, AGM en lood zuur accu´s is met de LiFePo4 ook van de baan, je komt thuis en vergeet 1 lichtje uit te doen in de garage. Na een paar dergelijke voorvallen is de batterij foutu.
Eindeloze discussies met de leverancier om al dan niet waarborg te bekomen zullen veel minder voorkomen. Let op ! je kunt niet zomaar uw GEL en AGM batterijen eruit zwieren en vervangen door LFP, raadpleeg een specialist, verdeler van uw motorhome merk.

De motorhome ´vrijheid blijheid´ is weer een beetje groter met een LiFePo4 accu



Van onze motorhome wordt verwacht dat dit een echt autonoom en vrij voertuig is. Daarom is selfsupporting een belangrijke factor. We hebben niet alleen water en gas nodig, maar er is ook een ´voorraad´ elektriciteit van doen. Die energie wordt dan uit de 12Volt boordaccu afgenomen.
Zonder elektriciteit kan de pomp niet pompen, het licht niet branden, de radio of televisie niet spelen, en bij nieuwe modellen motorhomes, zal zeker ook de kachel niet werken.

Er is zelfs steeds meer elektriciteit nodig bij recente modellen.
Denk maar aan laders om batterijen laden van laptop, ipad, GSM, elektrische fiets enz...

de motorhome boordbatterij

Nu zijn alle nieuwe motorhomes van uit de fabriek wel al voorzien van een boordaccu voor het woondeel. Dat is dan een accu die alleen instaat voor de elektriciteit in het woongedeelte, waardoor de start-accu steeds onaangeroerd blijft, en zodoende fit blijft voor elke start.
Echter kan men niet alleen maar elektriciteit betrekken van uit de accu, maar moet er na verbruik ook nog tijdig bijgeladen worden.

Batterijen zoals die voor het woondeel van de zwerfauto gebruikt worden, zijn meestal halftractie types. Deze accu´s hebben voor het afgeven van langdurig relatief klein verbruik een veel hoger rendement dan een start type accu.
De inhoud of energiecapaciteit van een accu wordt uitgedrukt in ampère-uren, afgekort Ah. Dit is zo´n beetje als de inhoud die je in een voorraadtank hebt. Als je in een startbatterij bijvoorbeeld tien ampère-uren stopt, dan kan je er ongeveer zes weer uit halen.
Bij een halftractie accu kan je na laden van tien ampère-uren, er ongeveer acht weer uithalen. In feite een opmerkelijk verschil.

soorten motorhome batterijen


Motorhomes zijn tegenwoordig best uitgerust met AGM batterijen. AGM batterijen zijn perfect geschikt om te voldoen aan de behoeften van deze voertuigen, omdat ze een heleboel elektronische toestellen ononderbroken van stroom kunnen voorzien gedurende de ontladingscyclus, en telkens weer volledig kunnen worden opgeladen als ze praktisch leeg zijn. Ze hebben een kortere oplaadtijd dan lood-zuur of gel batterijen, en ze zijn echt volledig lekdicht, trillingsbestendig, en kunnen bijna in iedere stand worden gemonteerd, bovendien zijn AGM batterijen absoluut onderhoudsvrij. En doordat ze slechts heel langzaam zelf ontladen, zijn ze optimaal om het hele seizoen te gebruiken.


Bij gebruik van van zonnepanelen op de motorhome kan u optimaal AGM of geltypes laden. Maar de auto-alternator die tijdens het rijden de boordaccu dient mee te laden, is hierop niet afgesteld, Omdat startbatterijen van chassis meestal lood-zuur types zijn en tot maximum 14 volt worden geladen.

AGM batterijen Waar staat ´AGM´ voor? AGM staat voor ´Absorbed Glass Material´. Met deze techniek wordt het accuzuur of accuzuur in ´gel´ vorm opgenomen in een hele dunne glasvezel mat.
Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van een ´natte´ loodaccu : AGM accu´s kunnen in elke stand gemonteerd worden. De accu is geheel onderhoudsvrij en hoeft na vulling nooit meer gecontroleerd te worden. Door de lagere weerstand worden de accu´s sneller geladen. Per uur kan de accu veel meer stroom leveren, zonder dat de capaciteit in grote mate afneemt.
TEST
reisemobil logo

Dit kan bij grote stroomvreters (zoals een koffiezetapparaat) voorkomen dat de accu totaal defect raakt. De accu kan veel dieper ontladen worden. Een speciale accubak is geen vereiste meer omdat de accu onmogelijk kan lekken. Er is geen ventilatie meer nodig omdat de accu geen overdruk meer kan produceren.

AGM batterijen zijn langer houdbaar bij inactiviteit, zelfs tot 2 jaar (mits geheel opgeladen). De accu kan in zéér korte tijd ontladen en opgeladen worden.

Optima AGM batterij
AGM batterijen van Optima zijn duurder en beter, ze worden bijna altijd gebruikt wanneer goederen beschermd moeten worden tegen inactiviteit of tegen warmte of koude zoals bij de diepvries en koelgroepen van Thermo King

GEL batterijen In de afgelopen jaren verschenen steeds meer zogenaamde gelbatterijen op de markt. In Gel batterijen is een belangrijk deel van de bezwaren die aan toepassing van zuur batterijen kleven ondervangen.

De belangrijkste voordelen van gelbatterijen zijn : diepere ontlading mogelijk, de batterij kan vaker worden ontladen, en heeft een geringere zelfontlading, ze zijn onderhoudsvrij.
In het algemeen kan worden gezegd dat gelbatterijen een langere levensduur hebben t.o.v. semi-tractiebatterijen.

Er zijn echter ook wat nadelen aan de toepassing van gelbatterijen, hoewel die door gebruik van een juiste laadinrichting zijn te ondervangen : de alternator of batterijlader is gebonden aan een maximum spanning van 2,38 Volt per cel bij 20 ºC, bij toename van de omgevingstemperatuur boven 20º MOET de laadspanning naar beneden toe worden afgeregeld, teneinde gasvorming in de batterij te voorkomen.
Als er te lang met een te hoge spanning wordt geladen droogt de gel in en verliest de batterij zijn capaciteit.

De gelbatterij heeft een gesloten behuizing met een overdrukventiel in het deksel. De ruimte in de batterijheeft een lichte overdruk t.o.v. de atmosfeer. Het is beslist niet waar dat deze accu´s niet kunnen gassen. Zij doen dat net als de overige typen, maar onder normale omstandigheden (laadspanning onder 2,38 Volt per cel) ventileren ze niet.

Samenvattend is de gelbatterij bijzonder geschikt voor gebruik als lichtaccu op plaatsen waar een natte batterij niet gewenst is. We moeten echter wel tegelijk met de aanschaf van de batterijen een juiste lader gebruiken, die de laadspanning voor een hogere temperatuur compenseert. Bijvoorbeeld de batterijladers van Mastervolt hebben dit standaard. Op de batterij of in de batterijruimte wordt dan een temperatuursensor gemonteerd. Laders met Wa-karakteristiek en gewone IU laders zijn voor gelbatterijen uit den boze. bron van ingekort artikel over Gel batterijen : Venus

bijladen en behandelen van de accu

Een accu lijkt wel wat op een portemonnee. Je wil er ten allen tijde iets kunnen uithalen, in dit geval elektrische energie dus, maar daartegenover staat dat je er tijdig weer wat moet bijvullen.

Wel een accu moet steeds zo goed en zo veel mogelijk op "vol" gehouden worden. Anders gaat die zeer snel kapot. Laat dus nooit een ontladen accu voor wat die is, maar tracht een manier te vinden om te laden. Bij de zwerfauto kan dat een aankoppeling aan het stroomnet zijn, waar de ingebouwde lader de accu zal bijladen en op peil brengen. Echter is een serieuze zwerfwagenreiziger niet direct geneigd om zich overal te verankeren aan een stroomnet of daarvoor op campings te staan. Deze optie vervalt daarom bij veel kampeerautogebruikers.

Ook zal tijdens het rijden de accu bijgeladen worden door de draaiende alternator die op de automotor zit. Maar bij een ontladen accu moet je wel erg lang rijden om die "vol" te krijgen. De standaard alternator levert immers maar een drie tot zeven ampère per uur. Bij een ontladen accu van honderd ampère-uur, zou je aan zeven ampère per uur al (honderd gedeeld door zeven), dus meer dan veertien uur moeten rijden. Want het is niet omdat de spanningsmeter op het controlebord van de motorhome al in het groen is gekomen dat de accu al "vol" is. Daar is tijd voor nodig. Trouwens een accu mag nooit met een te grote stroom bijgeladen worden.

Batterij staat beter binnen in de motorhome

Wanneer de batterij buiten onder de motorhome hangt verliest de batterij veel capaciteit in de winter. Bij vriestemperaturen zou de accu nog 25 procent van haar capaciteit behouden.

"De batterijen boeten bij dalende temperaturen aanzienlijk aan capaciteit in. Zo bedraagt de autonomie van een elektrische wagentje van de stad Lier bij vriestemperaturen slechts vijftien in plaats van tachtig kilometer. Door strenge vorst en hevige sneeuwval begin 2010 konden we het wagentje een viertal weken niet gebruiken", zegt burgemeester Vanderpoorten van Lier.

gewicht van Gel en Zuur batterijen voor motorhomes
Volt
Ah
Buitenmaten LxBxH mm
Gewicht ca (kg)
gel batterijen voor mobilhomes
12
70
+- 246x175x190
21,2 kg
12
105
+- 353x175x190
40 kg
12
140
+- 348x175x289
40,5 kg
12
190
+- 513x223x223
47,8 kg
12
250
+- 518x275x242
70 kg
Opletten gewichten en afmetingen van batterijen verschillen per merk
Kabels en bevestiging materialen zijn in de gewichten niet inbegrepen, een installatie met 2 zonnepanelen
en een extra batterij, dus 2 batterijen van 100 Ah wegen ruim 80 kg,  het gewicht van 1 persoon.
LiFePO4 batterijen gaan daar in de toekomst verandering in brengen en het gewicht halveren.

bij hoeveel Volt bijladen ?

De voltaanduiding op het controlepaneel geeft aan hoeveel Volt uw boordbatterij nog heeft. Hoe nieuwer de batterij hoe juister de cijfers zijn. De batterij mag niet belast zijn, en er moet enige tijd verstreken zijn na een stroomafname.
De beste meting is wanneer u terugkomt van een wandeling.

accu controlepaneel

12,7 Volt = 100% vol.
12,5 Volt = 75% vol.
12,2 = 50% vol.
12 Volt = 25% vol.

apparaten die NIET of juist WEL thuishoren in een standaard motorhome

duim onder icon Stroomvreters : Vijanden van de batterij :

Koelkast met compressor, en Dieselverwarming.

Vrijstaan in de zomer, met een standaard motorhome en met een compressor frigo, is onmogelijk, een compressor frigo verbruikt evenveel stroom als een digitale TV.

Vrijstaan in de winter met een standaard motorhome uitgerust met een dieselverwarming is onmogelijk.

Je moet permanent aan de stroom kunnen hangen.

Trumatic S 3004 De Trumatic S verwarming voor middelgrote camper,
een aanrader.
Truma S 3004 verwarming motorhomes
Gebruik de Trumavent ventilator tijdens het opwarmen, en zet hem daarna uit, GEEN stroomverbruik en geluidloos.

Dank U wel Truma


EZA 130 LiFePo4 energy pack
EZA het nieuwe intelligente energie
opslag systeem gebaseerd op Lithium-Ferro-Fosfaat (LiFePO4) technologie.


Possl Sportive Buscamper
Possl Sportive Buscamper


GTS Motorhome Center Gent
Click
Motorhomecenter GTS Gent



Victron LiFePo4 batterij
Victron LiFePo4 accu´s voor motorhomes

Prijslijst VIctron LiFePo4 batterijen

Fietsaccu elektrische fietsen

Alpha Temse logo
klik
Alpha Temse


mobilhomes Denys Tielt
klik
Denys Tielt


Dicar motorhomes Geel klik
klik
Dicar Geel


Ruwelka Verzekeringen Gistel West Vlaanderen klik
klik
Ruwelka
Verzekeringen


Camper Diem interieur vernieuwing klik
klik
Camper Diem


GTS Motorhome Carrosserie Gent
klik
Carrosserie GTS


ABC MOBILE logo mobilhomes
klik
ABC Mobile


Motorhomes Urbano Oostende logo
klik
Urbano Oostende


Vanomobil motorhomes logo klik
klik
Vanomobil


VEE Motorhomes Werchter
klik
VEE Motorhomes


Decock carrosserie uitdeuken klik
klik
Dent en Car Repair


Verhuur Holidays on Wheels
click
Motorhomeverhuur




Concorde Charisma III MH
Concorde Charisma 3e generatie


PhoeniX motorhome interieur
PhoeniX interieur, info bij VEE


batterij test van Reisemobil International
Batterij test van Reisemobil, de test is van
2009 maar is nog steeds relevant.



Motorhome Techniek

alde verwarming
Banden
Batterijen
Batterijen laden
Beveiliging
Brandstofcel
Chassis
Dashcams
Definitie MH
E Bike
GPS
Herstellers
Interieur
internet Satelliet
Keuring
LED lampen
LPG gas
LPG fles of tank
Sanistations
Towbar
Verwarming
Winterbanden
Zelfbouw
Zonnepanelen

TEST
Batterijen
GEL versus AGM

pro en contra gel batterijen
LiFePo4 Pro en Contra
LFP batterijen

top      HOME



motorhome batterij laders
Batterij Laden

Aankooptips 1
Accu laden
Afschrijving new
Bedden new
Duitsland info
e-Bikes
Herstellers MH
Kerstmarkten
LPG flessen of tank
Opaalkust
Opzetcampers
Parking Aarschot
Keuken
verwarming ALDE
Verkeer
Verzekeringen
Westkust Frankrijk
YouTube 1  |  2
Zuid Europa
Zitgroep new

dode link of hint melden ?

dode link melden
hint batterijen