arto integraal motorhome
elektrische fietsen
e bikes

Fietsen in de Eifel Duitsland

campersite tips en informatie voor de motorhome
Milieu en de motorhome
campersite
HOME campersite

Nieuw Forum
Kalender
Sitemap
Verdelers Belgie

Links naar nuttige websites over motorhomes

100 Merken

Aankooptips 1
Afschrijving
Nummerplaat

Aanhangwagens voor achter de motorhome

Autotransporter

P Vleteren

Duitsland, Fietsen in de Eifel  met John en Sabine
Eifel motorhome reisverslag
Joepie vanaf 19 juli verlof voor een weekje. Waar gaan we naar toe ? De Moezel, het Eifelgebergte of doen we eens een ritje naar Frankrijk ? Na wat overleg kiezen we voor Gerolstein een klein stadje in de Eifel. Mobilhome volgeladen en wij weg. Na ongeveer 340 km rijden komen we aan in Gerolstein. De Gps bracht ons tot de camperplaats in Gerolstein, deelstaat Rijnland-Palts Duitsland.

infobord op camperplaats Gerolstein
Sanizuil in Gerolstein
camperplaats Gerolstein Eifel Duitsland
Camperplaats te Gerolstein Eifel Duitsland
Hallenbad Gerolstein naast de camperplaats
De Kyll stroomt van Stadtkyll tot Trier, dat is 130 km
Zalig lunchen op overloopbrug in Kyllbrug bij Bella Italia.

Deze mooie camperplaatsen in Gerolstein in de Eifel (10 euro per nacht) zijn op een grasveld.
Proper en net is alles, lozen kan je makkelijk, vers water bijtanken indien nodig aan 1 euro.
Voor elektriciteit betaal je in 1 euromunten.

Hint vanaf heden voorzien we ons van verschillende munten, want ai we hadden geen 1 euromunten op zak. Je afval kan je kwijt in de daartoe voorziene vuilnisbakken. Vlakbij is het zwembad waar je als kampeerder aan voordeeltarief binnen kan.

De eerste dag gaan we op verkenning naar het stadje, op wandelafstand van de camperplaats, en proeven meteen van een goeie schnitzel zo als het in Duitsland hoort.

Op zondag 20 juli komen onze vrienden er ook aan met hun spiksplinternieuwe mobilhome en wordt het een gezellig onderonsje. Het weer laat ons toe om een verkenningstochtje met de fietsen te doen.
Het valt ons onmiddellijk op dat de Duitse autobestuurder heel wat voorzichtiger omgaat met fietsers dan de Belgische chauffeurs.

Op maandag hebben we minder geluk met het weer. De regen valt met bakken naar beneden er zit dus niets anders op dan de geplande fietstocht uit te stellen naar dinsdag. Dan maar wat rond keuvelen in het stadje, te voet weliswaar, en ja het is wat heuvelachtig, en ja dat voel je als je conditie niet optimaal is.

Enfin, regen of niet we laten ons verleiden door de ´Backerei´ en we laten ons verwennen op lekkere Erdbeerentörte.

Na een rustige nacht staan we dinsdagmorgen klaar om een fietstocht te maken vanuit Gerolstein richting Trier langs de Kyll-radweg. Zeer mooi met afwisselend plat, vals plat, bergop,bergaf.

´S middags hebben we geluncht in het zonnetje op de overloopbrug boven de Kyll bij Pizzeria Bella Italia. Het leuke aan deze tocht is dat je bijna in ieder dorp dat je tegenkomt, zo maar kan beslissen om met de trein terug te keren. Fietsen ? Geen probleem die mag tijdens de zomermaanden gratis mee. Een ticket neem je makkelijk aan de automaat en de treinconducteur helpt je graag om je fietsen op de trein te parkeren.

Zo hebben wij besloten om onze fiets rit te stoppen in Speicher, we hadden er ondertussen zo’n 50 km opzitten, en terug te keren met de trein tot in Gerolstein.

Terug in het stadje aangekomen, konden we er helaas niet aan weerstaan om een ijsje te gaan smullen, zeker aan te raden, wat een ijsjeskeuze.

Een klein minpunt aan de camperplaats die week, we hadden de pech dat er het komende weekend een kermis was voorzien in het stadje, en de foorkramers kwamen hun aanhangwagens bij ons op de nog resterende plaatsen zetten. Ondanks de drukte bleven we toch gespaard van nachtlawaai en van de stad Gerolstein mochten we voor de ´last´ gratis overnachten. Wat toch een mooie geste was.

Zoals echte wielerfanaten zijn we woensdag dan maar de andere kant uitgereden, vanuit Gerolstein naar Stadtkyll, waar we over de middag bij Hilde´s Futtershaüschen, lekker en goedkoop konden eten. Het fietspad was overwegend asfalt, rustig en zeer mooi met toch weerom wat pittige klimmetjes. En je kan het misschien al raden maar alweer konden we het ijshuis aan de rand van het station van Gerolstein niet passeren. Een kwestie van niet te vermageren op vakantie hé.

camperplaats Pronsfeld
camperplaats Pronsfeld Eifel

sanizuul op camperplaats Pronsfeld
sanizuil op de camperplaats in Pronsfeld

camperplaats Pronsfeld
Veel plaats op deze camperplaats van Pronsfeld Eifel

Bahnhofstrasse Pronsfeld
Adres Bahnhofstrasse Pronsfeld

Woensdagavond moesten onze vrienden weer naar huis toe en besloten wij om een andere plaats op te zoeken, nl. Pronsfeld op 29 km van Gerolstein. Pronsfeld is een zeer rustig gelegen grote camperplaats. We betaalden 5 euro per nacht en de elektriciteit was hier met halve euro’s. Op wandelafstand van de camperplaats is er een bakker en 2 restaurants. Wij gingen de eerste avond bij Mario en verorberden een lekkere pizza. Donderdagmorgen na het ontbijt, de fietsen van stal en richting Neuerburg, vanuit Pronsfeld tot in Arsfeld een licht stijgend parcours met 2 tunnels waar we door moesten en dan van Arzfeld tot in Neuerburg dalend wat voor mij toch mijn voorkeur heeft.

camperplaats Gerolstein in Duitsland Eifel
Lunchen op het marktplein van Neuerburg

Nadat we op het marktplein de nodige vitamientjes binnen speelden keerden we terug naar onze mobilhome, met natuurlijk nu eerst de stijging en daarna de daling. We hadden ongeveer een 53 km op de teller, dus genoeg voor vandaag.

Vrijdagmorgen, mooi zonnig weertje, ontbijt buiten, en hupla de fiets op voor onze koningenrit. John wou richting Prüm, langs het gemakkelijk lopende oude spoorwegtracé. Vanuit Prüm ging het via de Prümradweg richting Stadtkyll, waarbij er al heel wat serieuze hellingen moesten overwonnen worden. Na alweer te zijn gestopt bij Hilde´s Futterhaüschen ging het nu richting Gerolstein langs de Kyllradweg, om van daaruit, terug richting Prüm te fietsen over de Eifel-Ardennen radweg, die ook al zeg ik het zelf, niet aan te raden is voor sporadische fietsers, maar enfin we hebben het toch maar mooi gedaan! Onderweg kregen we zelfs nog af te rekenen met een zomers onweertje, waarbij we een 5 tal minuutjes geschuild hebben in een bushokje. Bij aankomst aan de mobilhome hadden we er toch maar schoon 93 km opzitten. Amai mijn zitvlak ! De douche deed deugd !

Op naar de Kronenburger See

Na de verkwikkende douche besloten wij om verder te reizen naar de Kronenburger See. Elektriciteit is inbegrepen in de prijs van 8 euro per nacht. De mooie staanplaatsen (12 stuks) zijn afzonderlijk afgebakend, enkel jammer dat er geen satellietontvangst mogelijk is.

camperplaats Kronenburger See
12 plaatsen op camperplaats Kronenburger See

Kronenburger See camperplaats
Ingang van de camperplaats Kronenburger See

Zaterdagmorgen hebben we een wandeling gemaakt naar de historische Altstadt waarbij we een zeer mooi uitzicht kregen over Kronenburg. S Middags konden we genieten in het restaurant aan het meer van een lekkere schotel. Langs het meer was de hondenschool aan het trainen met Newfoundlander honden. Deze prachtige dieren worden getraind op het redden van personen in nood. Zeker eens de moeite waard om het volgende filmpje te zien.

Kronenburger See
klik voor film

Na nog wat te hebben genoten van de zon aan de mobilhome, zijn we naar onze laatste stopplaats gereden van deze reis.

Meer van Kronenburg
Kronenbruger See

New foundlander pup Meer van Kronenburg
Newfoundlander 'puppy' training aan het meer, 6 maand oud en 40kg.
Malmédy camperplaats, gelegen aan het oude station. Daar aangekomen, konden we gelukkig nog een plaatsje bemachtigen, maar elektriciteit kon niet meer. Typisch Belgisch misschien ? Een camperplaats van ongeveer 20 plaatsen en elektriciteit voor 8. Een ticket neem je aan de automaat vooraan voor 5 euro. Je staat er geparkeerd op kasseien en als je zo als wij aan de rechterkant dient te parkeren dan ligt het wel oneffen. Het stadsgedeelte ligt op wandelafstand en restaurants in overvloed, het enige wat ons op viel was de tarief van de menu’s tegenover Duitsland toch een flink stuk duurder. Misschien nog een laatste opmerking over Malmédy, check de racen op Francorchamps voor je daar parkeert, want wij hadden dit niet gedaan en jawel de hele nacht hebben we ´genoten´ van de ronkende motoren van de 24 uren die bezig waren. Voor de rest alles ok. En ja dit was het dan voor deze vakantieweek. Wij hebben er alvast van genoten en hopelijk kunnen jullie dat ook bij het lezen van ons verhaal.

Nog vele campergroetjes,  John en Sabine

Dent en Car Repair

Sabine De Baets fietsen in de Eifel
Fietsen in de Eifel

je staat op een foto en je wil dat niet stuur ons een email en de foto wordt aangapast

motorhomesalon Mobicar Brussel 2016

PhoeniX Familie, Alkoof en een Integraal

Hymer Mercedes Sprinter Half Integraal
Hymer Mercedes Sprinter ABC Mobile

TOPcampersite tips en informatie voor de motorhome

Aankooptips 1
Zuid Europa
Zitgroep new

reisverhaal opsturen ?

reisverhaal eifel of ander opsturen

België

Rondie West Canada

Europa

Europa Tour

bel cardstop bij verlies van uw bankkaart

Video met camperreizen

2017
Frankrijk

3 weken Frankrijk
30 dagen Frankrijk
Ardeche
Tour de France 2
Vallei van de Lot
Weekje Elzassen

top         campersite informatie en tips voor de motorhome