|
Dag 13 : Vandaag blijven we staan
op de Preikestolen Camping waar om 19 uur de helikoptervlucht plaats vindt.
Een helikopter vliegt vanaf de camping, waar hij op een speciaal plateau
land, boven de Lysefjord en boven de Preikestolen rots
Klik HIER voor enkele vergezichten vanuit de helikopter.

klik voor groter foto´s van dag 13
|

|
Kostprijs helikopter voor minimum drie personen per vlucht 400 NOK per persoon
Camping Preikestolen kost dan weer 500 NOK voor twee dagen.
Landkaart (Cappelens Deel 1) van Zuid-Noorwegen gekocht op de camping 140 NOK.
Niet verreden met de motorhome dus geen tellers en niet getankt.
|
Dag 14 : We verplaatsen ons van
Jorpeland de Preikestolen-camping naar Roldal, waar
we overnachten op de parking van het Skicenter.
We rijden via de 13 richting Roldal, juist vóór Roldal
nemen we de E134 op richting Skare tot aan de parking van Roldal Skisenter.
Onderweg nemen we nog de Veerboot die ons over het 2,5km brede Fjord brengt.
Foto´s met een blauwe rand zijn aanklikbaar
Foto´s met dit icoon kunnen vergoot worden
|

klik voor groter foto´s dag 14
|

|

Roldal Noorwegen
|

|


Website Roldal Skisenter klik
|
Op de weg vóór het Roldal Skisenter (E134) zijn wegenwerken,
de tunnel wordt om 20 uur afgesloten voor alle verkeer, personenwagens onder
3,5 ton moeten omrijden, de vrachtwagens worden verzameld en kunnen dan onder
begeleiding 3 keer per nacht in colonne door de tunnel.
Op de foto´s hieronder ziet u de vrachtwagens van de firma die
s´nachts de wegenwerken uitvoert in de tunnel.
|

Fins vrachtwagen merk
Sisu 600pk caterpillar motor
|

Volvo 530 pk met kipbak aanhangwagen
|

Typisch Noorse aanhangwagen met vaste dissel
|
Tripteller : 2020 km
Gemiddeld verbruik 10,00 liter/100km
Gemiddelde snelheid : 58 km/uur
niet getankt Kosten veerboot 160 NOK voor een camper van 6 meter.
|
Dag 15 : We verlaten de parking
van het Skistation in Roldal en zetten koers
richting Aidfjord, Onze eerste stop is Odda (toto rechts) waar we een markt
bezoeken en een wandeling maken in het mooiste gedeelte van Odda, de rest van
de stad mag gerust (in vergelijking) lelijk genoemd worden.
Rond de middag zoeken we een parking op
om te eten en ons oog valt op Lofthus
Een prentkaart waard.

Lofthus klik voor groter foto´s dag 15
Na de middagpauze rijden we door tot aan een van de mooiste watervallen van
Noorwegen, de Latefossen, de Latefossen bevindt zicht op de weg 13 naar Eidfjord.
De Latefossen is in Noorwegen een van de bekendste watervallen.
Als je uit de auto stapt is het net alsof je een douche neemt, zo nat wordt je.
De Latefossen is 400 m breed en het water valt van 165 m hoogte.
Vanwege de grote wateroppervlakte en de kracht van de val produceert
de waterval massa´s waterstof.

de Latefossen Waterval
|


|
In Eidfjord bezoeken we eerst de haven en daarna gezamenlijk met de hele groep
het Hardangervidda Natuurcenter klik.
Zoals gewoonlijk krijgen we weer een korting om het museum in groep te bezoeken,
we zien er een film die opgenomen is vanuit een helikopter, met fantastische
beelden van de hele omgeving, inclusief de Preikestolen.
Tenslotte slaan we onze tenten op om te overnachten aan een stuwdam de
Sysendammen (foto uiterst rechts)
|

|

|
Tripteller 2159 km. Gem. verbruik 10 l/100km. Gem. snelheid 50 km/uur
Bezoek Museum 140 NOK per persoon (prijs vanaf 20 pers.) Parking Voringfossen 30 NOK
Getankt Kinsarvik 27,84 liter a 14,34 = 399 NOK. ( 1,79 euro per liter )
Noorwegen is de 2e grootste wereld exporteur van olie
|

Dag 16 :
We rijden verder op de E7 tot Hagefoss en daarna de E 50 richting Aurland,
onderweg bezoeken we verschillende bezienswaardigheden,
nog bewoonde aarden hutten (foto 2), de prachtige zichten op fjorden en dorpjes
(foto 3), en we stoppen aan een ´Café die Open is´ (foto 5)
om tenslotte op ons overnachtingadres te komen Hallingskarvet Skicentrum
(foto´s 6 en 7 hieronder).
Het is vandaag de tweede dag dat we onderweg met airco moeten rijden,
de temperatuur loopt op tot 24 graden.
Gelukkig koelt het s´nachts af tot een graad of 10
zodat het niet te warm blijft in de motorhome om te slapen.
|
De Hardangervidda is,
naast Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell, één van de
populairste trekkinggebieden in Noorwegen. Het is een bergplateau van bijna 10000km²,
waarvan er 3422km² deel uitmaken van het Hardangervidda Nasjonalpark
(het grootste van Noorwegen). Ruige bergen, gletsjers, bruisende watervallen,
uitgestrekte moerasvlakten en tienduizenden meren karakteriseren het gebied.
Het overgrote deel ligt 1000 tot 1500 meter boven de zeespiegel, een eind boven
de boomgrens. Deze grote hoogteligging, gecombineerd met de breedteligging van 60°,
zorgen voor een subpolair toendraklimaat, met temperaturen die in de winter
dikwijls -30°C en lager bereiken. De gemiddelde julitemperatuur bedraagt zo´n 8 graden.
Een heleboel paden doorkruisen het plateau. Ze worden aangeduid met
steenmannetjes en de typische rode ´T´
lees HIER meer
over trekkingtochten in de Hardangervidda.
|

Hardangervidda Foto 2

Foto 4 Geilo

Foto 6
|

Foto 3 klik voor foto´s dag 16

Foto 5

Foto 7
|
Geilo (foto 4 van het museum hierboven) ligt aan de voet van de machtige Hallingskarvet en
vormt de poort naar de Hardangervidda,
de grootste hoogvlakte van Noord-Europa.
Zowel de Hallingskarvet als de Hardangervidda zijn uitgeroepen tot nationale parken.
De natuur en het berglandschap rond Geilo bieden mogelijkheden voor een uniek activiteitenaanbod.
Ook de beroemde West-Noorse fjorden zijn vanuit Geilo snel te bereiken.
Een verblijf hier wordt dus al snel een ontdekkingstocht langs bergen en fjorden.
Het is al meer dan 100 jaar geleden dat de eerste toeristen een bezoek brachten
aan het dorp in het Hallingdal en vanaf dat moment hebben we onze gasten altijd
van harte welkom geheten ! aldus de Nederlandstalige website van Geilo.
Tripteller 2259 km. Gem. verbruik 10 l/100km. Gem. snelheid 55 km/uur
Het verbruik gaat niet omhoog alhoewel we met airco rijden,
en het in Noorwegen verplicht is om met dimlichten te rijden. De
gemiddelde snelheid neemt een flinke duik, smalle wegen maar zeer mooie omgeving
|
Dag 17 :
Van op de parking in Halling-skarvet rijden we op de E50 naar Aurland,
Aurland bestaat uit de deelgemeenten Aurlandsvangen, Flam, Undredal en Gudvangen.
De dorpskernen liggen aan de vlakke riviermondingen, omgeven door een landschap
van fjorden en bergen.
van Aurland naar Flam is het nog 9 km.
Tripteller : 2344 km
Gemiddeld verbruik 9,9 liter/100km
Gemiddelde snelheid : 54 km/uur
niet getankt met de motorhome
|

|

|
Dag 18 en 19 : Bezoek aan Flam
en de Flamsbana Spectaculaire natuurlijke schoonheid, vrede en harmonie.
Het mooie Flam is gelegen in het binnenste deel van de Aurlandsfjord,
een zijrivier van de 204 kilometer lang en maximaal 1308 meter diepe Sognefjord.
Omringd door steile afgronden, bruisende watervallen en diepe valleien.
Flam is een paradijs voor iedereen op zoek naar alle soorten ervaringen met de natuur.
Met de natuur gebaseerde activiteiten, vele trekpleisters in de buurt,
en een boeiende cultuur en historische tradities.
Vanaf de Flam haven en de vele boten fjorden is het slechts een korte wandeling naar
een tocht op de beroemde Flam Railway.
Het is een wonder der natuur dat Cruiseschepen van die omvang tot
in Flam kunnen komen. Flam ligt immers meer dan 200 km landinwaarts.
|

Oud en nieuw (de Regent Nassau) samen in Flam (Aurlandsfjord)
|


|
Statistieken aanmeren van Cruiseschepen in Flam
Aantal grote cruiseschepen in 2006 138 in 2007 128 of 10 minder
In 2006 aantal passagiers uit Engeland 42.551 Duitsland 30.872
Italie 11.582 Spanje 8.622 Frankrijk 3.375
Nederland 985 Belgie 1.087
In 2007 aantal passagiers uit Engeland 40.644 Duitsland 24.261
Italie 12.481 Spanje 11.128 Frankrijk 3.998
Nederland 5.077 Belgie 1.665
Totaal aantal passagiers zonder de Crew in 2000 49.841 in 2006 115.342
in 2007 120.756 
Per jaar komen in totaal zo´n 500.000 toeristen naar Flam,
niet slecht voor een stadje van 500 inwoners.
De passagiers van de grote Cruiseboten blijven maar 1 dag in Flam, nemen de Flamsbana naar
boven en terug en vertrekken s´anderendaags, voor hen is de tocht van op zee naar Flam, op
de meer dan 200 km. lange fjorden zeer interessant en spectaculair.
Camping of Bus toeristen nemen in Flam de Flamsbana, en maken een toer op de plaatselijke Fjorden,
ze varen bijvoorbeeld van Flam naar Gudvangen, 26 km. via 3 fjorden, Aurlandsfjord, Sognefjord, en
één van de meest spectaculaire fjorden van Noorwegen de Nærøyfjord,
deze arm van de Sognefjord staat op de wereldmonumentenlijst van Unesco.
De Nærøyfjord is een tak van de Sognefjord en bevindt zich in het district Hordaland,
in de regio Hardanger, aan de westkust van Noorwegen.


|

Flam Haven
|

Aurlandsfjord
|

Camping in Flam klik
|

Flamsbana :
(tekst uit Flamsbana website)
Het Flåm Railway traject passeert een aantal van Noorwegen wildste en meest
prachtige landschappen. Op het 20 km lange treinspoor kun je zien dat de rivieren
door diepe ravijnen snijden,
meerdere watervallen bewonderen op de steile
berghellingen, en met sneeuw bedekte bergen die tot 1400m. hoog zijn.
De Flåm Railway stopt aan de Kjosfossen waterval om foto´s te nemen,
en eindigt zijn reis na 1 uur op 860 meter hoogte.
Enige nuancering van bovenstaande tekst is noodzakelijk, wij verwende
camper-reizigers hadden al zoveel gezien van de prachtige natuur van
Noorwegen dat we deze dure Flamsbana-trein minder interessant vonden.
Het zou beter zijn een ticket te kopen tot boven, dus geen ´retour´,
om dan te voet terug te keren. Dit is een 20km. lange afdaling, met
op veel plaatsen, met losse keien verharde weg, gevaarlijk !
maar wel de moeite waard. Goede wandelschoenen en een goede conditie zijn noodzakelijk.
|

klik voor grote foto´s Flamsbana in Flam
|
De Flamsbana (foto 1 en 2) trekt mensen uit
alle hoeken van de wereld.
De indrukwekkende Kjosfossen waterval
(foto 3) cascades met 93m. vrije val.
WC met hoogspanning ? (foto 4)
Levensgevaar
Mooi zicht (foto 5) voor wie de 20 km. lange
afdaling te voet aflegt terug naar de camping.
|

Foto 2
|

Foto 3 Kjosfossen
|

Foto 4
|

Foto 5
|
Niet verreden met de motorhome Camping twee nachten a 210 NOK per nacht
= 420 NOK Flamsbana, groepstarief 280 NOK per persoon.
|
Dag 20 : De groep motorhomes verzet
zich vandaag van Flam via de E16 en de Laerdaltunnel naar Fagernes,
onze slaapplaats, onderweg komen we het eerst voorbij Borgund met zijn fameuze
staafkerk en
vervolgens komen we voorbij Oye, ook een kerk,
staafkerk Oye uit 1125
We rijden via de E16 en komen onderweg verschillende keer een loslopende
kudde geiten en daarna een kudde koeien tegen, de dieren lopen los en zonder begeleiding.
Dieren hebben voorrang in Noorwegen
|

klik hierboven voor foto´s dag 20
|

Borgund staafkerk uit 1150. Tussen 1100 en 1300 zijn in Noorwegen 1000 van
deze typische houten kerken gebouwd. 30 bleven bewaard.
|

Geiten op de E16
|

|
Christendom in Noorwegen :
Haakon, de enige overgebleven broer van Erik Blodøks, werd in 935 koning.
Hij was de eerste koning die probeerde om zijn landgenoten massaal tot het
Christendom te bekeren. Tot dan toe geloofden de oude Noormannen in het
Germaanse geloof.
Haakon had echter weinig succes en niet veel later werd hij
tijdens een gevecht vermoord.
De volgende koning was Olav Trygvason. Hij was bekeerd tijdens een Viking
invasie in Engeland in 991. Hij werd in de westelijke en noordelijke gebieden
van Noorwegen geaccepteerd als koning. In die gebieden bekeerde hij de mensen
tot het christendom, desnoods met
harde hand (klik) als de mensen
weigerden. Hij stuurde ook missionarissen naar IJsland waar het christelijke
geloof in het jaar 1000 massaal werd ´aangenomen´.
In dat zelfde jaar stierf hij tijdens de
slag van Svolder. Hij was er niet in geslaagd om het hele land te bekeren.
De man die er uiteindelijk in slaagde om het hele rijk te laten bekeren tot het
Christendom was Olav Haraldsson.

Tripteller : 2518 kilometer gem. snelheid : 52 km/uur gem.
verbruik : 9,8 l/100km. getankt Shell Fagerness 30 liter a 14,36 = 430,80 NOK
|
Dag 21 :
Vandaag een stap (van 387 km) via Oslo tot Hallevadsholm in Zweden
We stoppen even in Oslo, maar de tijd ontbreekt voor een echt bezoek
aan de Hoofdstad.
Het zal voor de volgende keer zijn,
Parking in Oslo
Bovenop de peperdure diesel
betalen we vandaag nog 2 keer Autowegentol, ´bompenger´ alsof de
Noren nog rap alles uit onze zakken willen persen
vóór we de grens oversteken.
|

|
De rest van onze Noorse kronen,
ik bedoel de munten, worden verdaan in het restaurant aan de grens Noorwegen-Zweden.
Zeer voortreffelijk restaurant.
We slapen op de parking van een school in Hallevadsholm, (Zweden) en worden
s´morgens om 5.30u gewekt door een ongeval met een vrachtwagen, aan de
andere kant van de weg waar wij staan, gelukkig is de chauffeur slechts licht gekwetst.
|
Tripteller : 2905 kilometer gem. snelheid : 54 km/uur gem.
verbruik : 9,9 l/100km. getankt Shell Svinesund nog in Noorwegen
20,68 liter a 14,22 = 294,07 NOK
2 x Toll betaald 2 x 20 NOK = 40 NOK
Klik op onderlijnde woorden
|
Dag 22 :
Van Hallevadsholm naar Varberg
We bezoeken Varberg ´en passant´, en parkeren de camper aan
het zwembad op een mooie, nieuw aangelegde parking voor motorhomes.
Ruime en zeer lange parkeerplaatsen, (10m.)
met vooral Zweedse motorhome bezoekers.

In Noorwegen is een motorhome een Bobil,
in Zweden een Husbil.
|
klik voor grote foto´s dag 22
|

Grote parking voor motorhomes in Varberg
|
Tripteller : 3110 kilometer gem. snelheid : 55 km/uur gem.
verbruik : 9,9 l/100km.
|

|
Dag 23 :
Varberg - Ullared is maar 40 km.
we bezoeken er een Mega-shoppingcenter.
Dan gaat het via Helsingborg in Zweden naar Helsingor in Denemarken met
HH Ferries
Via de weg gaat het nu eerst richting Copenhagen en daarna volgen we Rodby
waar we inschepen bij Scandlines voor Puttgarden in Duitsland.
( in 2012 wordt er een nieuwe brug gebouwd tussen Rodby DK en Puttgarden in D )
In Helsingborg Zweden hebben we een combiticket gekocht voor beide
overvaarten, tot in Puttgarden wat handig is, en tijdsbesparend.
|
Helsingborg klik voor grote foto´s
|

Helsingor in Denemarken
|

|
Onze slaapplaats vandaag is in Sittensen Duitsland tussen Hamburg en Bremen,
motorhome parking aan de Oste / Wassermuhle
Tripteller : 3720 kilometer gem. snelheid : 57 km/uur gem.
verbruik : 10 l/100km. Combiticket Helsingborg-Helsingor en Rodby-Puttgarden : 965 SEK
Getankt : 40,57 a 14,79 SEK = 600,03 SEK (Falkenberg Zweden) 29,34 liter
a 1,534 euro = 45,01 euro (Hamburg)
Dag 23 : Vandaag gaat het via de
Truckstop Asten in Nederland waar we
altijd stoppen voor de koffie of voor een uitsmijter, en dan HOME
Tripteller : 4321 kilometer gem. snelheid : 61 km/uur gem.
verbruik : 10 l/100km. Getankt : 30,45 liter a 1,479 euro = 45,04 euro (Venlo Nederland)
Thuis : De dieseltank is 80% leeg (geschat) = 75 liter a 1,44 = 108 euro
|

|
Deelnemers :
Jo en Riet
Adri en Jeanine
Albert en Lea
Camiel en Tily
Cees en Corrie
Andre en Magda
Hans en Marleen
|
Hugo
Ludo en Maria
Paul en Lea
Noel en Mariette
Ronny en Sonja
Willy Christianne
Willy en Jo
|
klik voor Groepsfoto
|
Reisschema
in Noorwegen :
Langesund Risor Arendal Grimstad Lillesand Mandal
|
Lindesnes Flekkefjord Stavanger Jorpeland Roldal Eidfjord Geilo Flam Oslo
|
Het weer in Noorwegen 1 
Het weer in Noorwegen 2 
Het weer in Noorwegen 3 
Het weer in Noorwegen 4 
Het weer in Noorwegen 5 
|

|
|